Het natuurlijke licht van Satyajit Ray

Leestijd ca. 5 minuten

Bastiaan

Wat als je als maker geen toegang hebt tot dure lichtapparatuur? De Indiase filmmaker Satyajit Ray gebruikte deze beperking juist in zijn voordeel. Beïnvloed door de films van het Italiaanse neorealisme, gaf Ray zijn films een heel eigen sfeer, met natuurlijk beschikbaar (dag-)licht, of het licht van (straat-)verlichting, huis-tuin-en-keukenlampen en zelfs kaarslicht. Rays films bewegen zo als het ware mee met het licht van de seizoenen, het klimaat en het weer.

Video: Ray over licht

In dit interview bespreekt regisseur Satyajit Ray het belang van (natuurlijk) licht in zijn films. Met fragmenten uit zijn films.

Naar de video (Engelstalig)

Speelfilmdebuut Pather Panchali

Pather Panchali is het speelfilmdebuut van Satyajit Raj en speelt zich af in op het platteland in het noordoosten van India aan het begin van de twintigste eeuw. De film is een coming-of-age story, waarin het opgroeien van hoofdpersoon Apu op een lyrische manier wordt weergegeven. Veel scènes focussen zich op het verstrijken van de tijd en het leven van alledag, zonder noemenswaardige dramatische ontwikkeling. Bekijk Pather Panchali op de Eye Film Player (gratis onder schooltijd).

Bekijk Pather Panchali op de Eye Film Player

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s