Hoe bevalt het lesgeven op afstand?
Voordat de corona-crisis uitbrak, had ik al de taak gekregen om Microsoft Teams eens uit te proberen. Ik moest onderzoeken of dit al die whatsapp-groepen van de klassen kon vervangen. Na een beetje in de rondte te klikken werd ik er niet heel blij van. Ik zag niet voor me hoe ik mijn collega’s en mijn leerlingen aan Teams zou kunnen krijgen. Toen kwam de crisis en zie daar, ik ben helemaal om! Zelfs als ik straks weer voor de klas sta, blijf ik Teams gebruiken. Vooral omdat mijn leerlingen er hun weg in hebben gevonden. Met name in de persoonlijke chat lezen en reageren ze snel. Als ik straks weer een lokaal vol leerlingen voor me heb zitten, kan ik met Teams snel mijn scherm met ze delen en op die manier interactief lesgeven.
Maar het lesgeven op afstand… het heeft voordelen, maar ook zeker nadelen. Het grootste voordeel is dat de instructies sneller en efficiënter gaan, omdat je minder bezig bent met het houden van orde. Het nadeel is dat er ook een groep leerlingen is die een fysiek gebouw en docent nodig heeft om tot leren te komen.
Wat mis je het meest aan het niet fysiek lesgeven in de klas?
Het meekijken op hun laptop om ze zo direct te kunnen helpen. Ik weet dat leerlingen hun scherm kunnen delen, maar dat kost toch best veel tijd. Als opdracht moesten ze bijvoorbeeld HitFilm installeren om een film te maken. Dit ging bij de ene helft goed, maar de andere helft had er moeite mee. Dan is de afstand toch groot en is meekijken over hun schouder zoveel eenvoudiger.
" We draaien nu lessen van 30 minuten in plaats van 50 en eigenlijk doen we evenveel. Dat zet je wel aan het denken… "
Bart Valkenier
Zijn er ook voordelen van het lesgeven op afstand? Zo ja, welke?
Ik heb een ICT-klas die altijd als een wervelwind de klas binnenkomt. Nu met de microfoons netjes uit is het heerlijk rustig. We draaien lessen van 30 minuten in plaats van 50 en eigenlijk doen we evenveel. Dat zet je wel aan het denken. De instructie is ingekort en ik heb de stof en opdrachten allemaal in lesvideo’s gezet, zodat de leerlingen dit op eigen tempo kunnen bekijken. Daarnaast kies ik ervoor om met al mijn leerlingen persoonlijk te chatten. In plaats van één algemeen bericht naar de hele klas, stuur ik zo'n bericht individueel. Veel kopiëren en plakken, maar zo kan ik er nog net even iets bij typen of anders uitleggen: “Hé, je hebt die en die opdracht nog niet af, gaat het lukken? Snap je iets niet?”. In de les ben je toch vaak bezig met die leerlingen die het meeste geluid maken.
Zet jij film / beelden in nu bij je lessen?
Zeker! Dat deed ik ook al voor de crisis. Op mijn site www.2D3D.gratis en YouTube-kanaal staan ruim 100 ‘praat’-films met mijn hoofd in beeld. Daarnaast heb ik bijna 200 speciale mini-filmpjes gemaakt, zonder geluid maar met verklarende tekstvakken en pijltjes. Deze filmpjes laten telkens kort één onderwerp zien,. Leerlingen vinden dit prettig. Voor een voorbeeld: check de 2D3D Word training-pagina.
Juist meer of minder dan normaal?
Meer! Naast de instructievideo’s die ik al eerder had gemaakt, heb ik ook instructievideo's gemaakt van de opdrachten zelf. De leerling kan kiezen of hij/zij de opdracht gewoon op pdf wil lezen of hierbij ook de film wil kijken.
Hoe doe je dat dan?
Een eerste voorbeeld is het gebruiken van een verborgen filmpje op mijn YouTube-kanaal om het film-maak-project te introduceren. Super handig om al deze instructies niet in een videoles te hoeven doen, maar die tijd te gebruiken om de voortgang te checken en om zeker te weten dat de leerlingen weten waar ze alles kunnen vinden. Op 2D3D staat ook al een complete training over HitFilm.
Het andere voorbeeld is een opdracht van ICT waarbij leerlingen een opdracht moeten maken over opsommingen in Word. In plaats van alleen een opdracht staan er in de pdf een heleboel linkjes naar de trainingen op 2D3D. Snappen ze iets niet, dan kunnen ze direct het bijbehorende filmpje bekijken.
Heb je tips voor andere leraren die film/video/beelden in willen zetten in hun lessen op afstand?
Zeker! Naast mijn eigen videolessen en thuis een basisschool runnen voor mijn eigen kinderen, heb ik een speciale 2D3D-pagina toegevoegd over hoe je een goede lesvideo maakt. En een poster met 10 tips en 5 gratis software suggesties. Mijn favoriet daarbij is Screencast-O-Matic. Dit is software waarmee je schermopnames kan maken die je kunt combineren met geluid vanuit je microfoon en video van je webcam.