Wat maakt Bars bijzonder?
“Bars is een combinatie van een krachtig verhaal en virtuoos makerschap; de film barst van de energie en heeft verschillende lagen in zich. Rauwe cameravoering, ritmische montage en snelle muziek voeren je mee in het leven van Michael waarin veel gebeurt.
Als kijker beleef je de situatie van heel dichtbij en voel je de enorme drive en kracht van Michael om ondanks zijn heftige situatie uit te blinken in calisthenics (krachttraining die ritmisch en met minimale apparatuur wordt uitgevoerd, red.), aan wedstrijden deel te nemen en tegelijkertijd zijn leven op orde te brengen.
“Er is geen plan B”, zegt Michael. Met diezelfde drive en overtuiging heeft René van Zundert zijn film gemaakt, een prachtig samenspel van kunst en leven en van maker en hoofdpersoon.”
Bars kan op veel manieren worden ingepast in het onderwijs, zowel voor het voortgezet onderwijs als het mbo.
“Ja, de film sluit thematisch goed aan bij maatschappijleer/burgerschap of loopbaan-oriëntatie waarbij te denken valt aan armoede, schuldenproblematiek, identiteitsontwikkeling, coming of age en ontdekken van talenten. Het is maar net waar je de focus op wil leggen, want er zijn inhoudelijk veel haakjes.
Verder past de film goed bij de kunstvakken en CKV maar kun je hem ook bekijken vanuit Lichamelijke Oefening /Sport, want het fysieke en mentale aspect binnen de film zijn interessante gegevens om met leerlingen te bespreken.
Vorm en inhoud zijn niet los van elkaar te zien en is het mooi om de inhoudelijke thema's te bespreken aan de hand van de gekozen vorm of scènes om dieper op het verhaal in te gaan. Er zijn heel duidelijke keuzes gemaakt, met name op het gebied van camera/montage en muziek, maar ook als het gaat om de structuur van het verhaal. Al deze aspecten zijn interessant om met leerlingen te onderzoeken.”
Waarom past Bars bij IFFR?
“IFFR staat voor filmkunst, voor lef, voor urgente verhalen, makers met een specifiek en uitgesproken handschrift. Deze film is daar een voorbeeld van. Michael is een inspirerende hoofdpersoon die tot ieders verbeelding spreekt, iemand waar je met veel respect en bewondering naar kijkt en wiens verhaal je bijblijft.
Daarnaast is het natuurlijk extra mooi dat de film een Rotterdamse context heeft. De stad is een belangrijk onderdeel van de film, niet alleen als decor maar ook als karakter. En dat geldt ook voor IFFR.”