IDFA: “We kunnen nu het hele jaar door scholen ontvangen”

Leestijd ca. 3 minuten

Veerle

Stephanie Luka is al jaren lid van Netwerk Filmeducatie. Even vanuit Filmhub Oost en bijna zeven jaar vanuit haar functie bij IDFA. Als Content Manager Educatie is ze verantwoordelijk voor de educatieve context bij de documentaires die IDFA voor het primair -en voortgezet onderwijs en het mbo aanbiedt. Ze is super trots op het nieuwe filmtheater, Het Documentaire Paviljoen, dat in maart geopend werd in het hart van het Vondelpark.

Vijf vragen over haar baan en de nieuwe plannen voor het onderwijs.

Wat doe je eigenlijk als Content Manager Educatie?

Ik ben verantwoordelijk voor de educatieve context bij de documentaires die IDFA voor het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo aanbiedt. Dit betekent dat ik mij bezighoud met het ontwikkelen van zaalprogramma's, lesmateriaal en moderatiehandleidingen. Ook beheer ik Docschool Online, onze online filmcollectie voor in de klas.

Levert Het Documentaire Paviljoen veel op voor IDFA en het onderwijs?

Tijdens het festival huren we zalen van verschillende filmtheaters en kan ons team niet bij alle voorstellingen aanwezig zijn. Nu we een eigen filmzaal hebben, geeft ons dat allereerst de mogelijkheid om het hele jaar door scholen te ontvangen. Daardoor hebben we meer flexibiliteit om met ze in gesprek te gaan over hoe en wanneer een bezoek aan IDFA  in hun rooster past. Als scholen van buiten Amsterdam komen, kunnen we bijvoorbeeld met ze meedenken over een meer dagvullend programma. Zo heeft Het Documentaire Paviljoen niet alleen een filmzaal, maar is er ook ruimte voor workshops. Het feit dat de voorstellingen nu bij ons 'in huis' plaatsvinden en langer en vaker gedraaid kunnen worden dan alleen tijdens het festival, geeft ons bovendien de mogelijkheid om de programma's gaandeweg te verbeteren en te blijven door ontwikkelen.

Wat krijgen de jongeren zoal te zien jullie documentaire theater?

Documentaires van over de hele wereld die hun horizon verbreden of waarin ze zichzelf of hun klasgenoten kunnen herkennen. Bij alle voorstellingen is een moderator aanwezig die met de zaal in gesprek gaat over wat ze hebben gezien en wat ze ervan vinden en/of leren. Omdat documentaires niet altijd het eerste genre zijn waar jongeren zelf voor kiezen, proberen we zoveel mogelijk aan te sluiten bij hun belevingswereld en interesses. Zo hebben we bijvoorbeeld een True Crime programma, waarin we aan de hand van filmfragmenten onderzoeken waarom we deze films en series zo graag bingewatchen, maar ook een geschiedenisprogramma met films waarin documentairemakers met en over hun ouders of grootouders in gesprek gaan over gebeurtenissen in het verleden.

Werken jullie aan meer nieuwe programma's voor het onderwijs?

Zeker, er is een nieuw programma in ontwikkeling dat zich richt op de gezamenlijke geschiedenis van Suriname en Nederland. Verder zijn we bezig met de ontwikkeling van audiodescriptie bij documentaires, om leerlingen en studenten met een visuele beperking ook te kunnen verwelkomen. Die films zullen niet alleen bij ons te bekijken en beluisteren zijn, maar ook in filmtheaters in het hele land én gratis op het digibord via onze online collectie.

Wat maakt jouw baan tot de leukste?

Het leukste aan mijn baan is dat ik echt inhoudelijk met film aan de slag kan. Ik kijk veel films en spreek veel makers over hun films en de impact die documentaires op jongeren kunnen hebben. Elk jaar selecteren we weer nieuwe documentaires over nieuwe onderwerpen, waardoor ik als les- en programmaontwikkelaar zelf ook blijf leren en mijn horizon blijf verbreden.

Kom je langs?

Wil je een bezoek plannen met je klas? Bekijk hier alle onderwijsprogramma's! Ook voor regulier publiek vertoont Het Documentaire Paviljoen wekelijks de mooiste documentaires, midden in het Vondelpark. Kan jouw klas niet naar Amsterdam komen? Jullie kunnen ook IDFA-films zien bij een filmtheater in de buurt.

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op