IDFA’s filmeducatie-expert Marije: "We gaan uit van de belevingswereld van leerlingen"

Leestijd ca. 5 minuten

November is de maand van IDFA. In het Interview van de Maand praat IDFA's Marije Veenstra je bij over het onderwijsprogramma.

Wat kunnen we dit jaar verwachten? 

“Zowel het festival als het educatieprogramma vindt dit jaar vooral in theaterzalen plaats, in Amsterdam en in de satelliettheaters in heel Nederland. Scholen hebben natuurlijk een jaar lang alles online moeten doen en ik kan me voorstellen dat leerlingen er klaar voor zijn om film op groot doek te beleven!

Ons educatieprogramma is net als vorig jaar ook online te volgen. We hebben daarbij zoveel mogelijk ingezet op live Q&A's tussen de filmmakers en leerlingen via het digibord. Een belangrijk verschil met vorig jaar, want toen moesten we ons met opnames van Q&A’s behelpen.

Ik ben er blij mee, want de Q&A’s geven leerlingen een goed inzicht in hoe de keuzes van filmmakers het eindresultaat bepalen. Welk standpunt neem je als maker in tegenover je onderwerp, wat wilde je vertellen en hoe heb je dat in beeld gebracht? Welke morele keuzes maakte je daarbij, waarin neigt de documentaire naar fictie en wat is dan nog documentair?”

Wat is jullie doelstelling?

“Hoe kan ons educatieprogramma nog interactiever en hoe sluit het nog meer aan bij de belevingswereld van kinderen en jongeren?, dat is de vraag die we ons vanuit de afdeling Educatie stellen. Zo laten we binnen bepaalde programma’s meerdere films zien wat voor meer variatie zorgt en waardoor je verschillende type leerlingen aanspreekt. Daarbij daagt de moderator leerlingen uit om vooral mee te denken.

Daarnaast bevat het educatieprogramma meer specials. Onze Zorg & Welzijn Special voor het mbo is een van mijn favorieten. Deze is specifiek gericht op studenten zorg en welzijn. Ze kijken An Intermission, een film over hoe zwerfjongeren in Engeland hun leven weer opbouwen.  

Filmtaal staat bij deze special niet voorop; de focus ligt op het gesprek tussen studenten en experts; Bob Domhof en Jeffry Supèr van Toon werken als coaches en trainers in dienst van welzijnsorganisaties en hebben als veldwerkers voor Streetcornerwork, halen jongeren letterlijk van straat begeleiden ze richting een meer stabiel leven. Ze kennen de problematiek van de jongeren in An Intermission van binnenuit en maakten het bijbehorende lesmateriaal. 

Tijdens dit zaalprogramma komen vragen aan de orde als: hoe zou je het zelf aanpakken met deze jongeren, hoe zie je jouw rol en verantwoordelijkheid binnen je toekomstige werkplek en hoe zou de Nederlandse samenleving deze jongeren zo goed mogelijk kunnen helpen?  

We programmeren hierbij dus voor een specifieke doelgroep, want filmeducatie is breed en je wilt het doel van je programma zo helder mogelijk maken voor leraren.”

Als netwerklid vanuit IDFA ben je betrokken bij het Netwerk Filmeducatie.

“Klopt, ik heb negen jaar ervaring met filmeducatie bij IDFA en tot anderhalf jaar geleden had ik het idee dat we met een klein clubje filmeducatie ontwikkelden, terwijl ik nu steeds meer het gevoel heb dat we als groeiend netwerk samenwerken. Je ziet steeds meer door het land wat er allemaal gebeurt en scholen reageren enthousiast op programma’s.

Gezamenlijk zetten we steeds meer initiatieven in gang, waaronder het opleiden van filmleraren en we versterken onze banden met filmdistributeurs over hoe hun films bij het onderwijs kunnen aansluiten.

We organiseren ook docentendagen. De eerstvolgende is de filmeducatiemiddag voor docenten op 24 november tijdens IDFA in Eye Filmmuseum met een mooi programma met de bekendmaking van de winnaar van de verkiezing Filmleraar van het Jaar 2021 en de vertoning van An Intermission. De jongens van Toon geven een inspiratie-les met tips en tricks voor hoe je film op interessante wijze kunt bespreken in je klas. Een aanrader!”

Drie IDFA-specials

Bekijk deze inspirerende voorbeelden van zaalprogramma's voor het onderwijs.

1) Zorg & Welzijn special rondom An Intermission (mbo)

“In An Intermission vertellen Britse dak- en thuisloze jongeren hun eigen verhaal, zowel vóór de camera als erachter. Je ziet hoe ze met microfoons en muziek experimenteren en met viltstiften het filmnegatief inkleuren. De experts van Toon bespreken vraagstukken die studenten in de praktijk tegenkomen.”

Meer lezen

2) True Crime Programma (mbo en vo jaar 3) 

“Het True Crime-genre wordt steeds populairder sinds de komst van streamingdiensten zoals Netflix. Logisch, want het is een laagdrempelige filmvorm met spannende onderwerpen. We vertonen korte fragmenten die zich goed lenen voor een gesprek over filmtaal.” 

Meer lezen

2) Sara’s Mysteries: Podcast special (groep 6, 7, 8 en sbo) 

“Ook kinderen luisteren steeds meer naar podcasts. Tijdens dit zaalprogramma luisteren leerlingen in een donkere zaal naar een verhaal over spionage en inbraakpogingen. Samen met podcastmaakster Sara de Monchy lossen ze het mysterie op en ontdekken ze de verschillen tussen beelden en geluid en de overeenkomsten tussen podcasts en documentaires.”

Meer lezen

Over IDFA’s onderwijsprogramma 

International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA) -het grootste documentairefestival ter wereld- vindt dit jaar plaats van 17 t/m 28 november. Bij elke film uit het educatieprogramma is lesmateriaal in LessonUp beschikbaar. De Q&A’s garanderen een levendige interactie en die is er nu nog meer met de specials.

Het onderwijsprogramma is volgeboekt. Inschrijfdatum gemist? Mail educatie@idfa.nl voor de mogelijkheden. Er zijn nog enkele plaatsen in sateliettheaters beschikbaar en onder voorbehoud (afhankelijk van de agenda van de filmmaker) is het mogelijk om je klas alsnog in te schrijven voor het online programma met Q&A.

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op