Filmlessen bij Liefde & Lentekriebels

Leestijd ca. 5 minuten

Maren

Filmhub Midden

Lang leve de liefde! Ga daarom in aanloop naar Valentijnsdag (14 februari) of de Week van de Lentekriebels (4 tot 8 maart 2024) aan de slag met één van onze filmsnacks (korte filmles). Leerlingen kijken in deze digibordles een korte film en gaan met elkaar in gesprek. De les van groep 1-2 richt zich op liefde voor het eigen lijf en de lessen van groep 3-8 gaan over verliefd zijn en verkering.

De films & filmlessen bij Liefde & Lentekriebels sluiten aan bij Burgerschapsdoelen die door SLO zijn ondergebracht bij Oriëntatie op Jezelf en de Wereld (o.a. OJW 34, 37 & 38) en de voorstellen Burgerschap van Curriculum.nu (o.a. Identiteit (4), Diversiteit (5), Solidariteit (6) & Digitaal Samenleven (7)). Ook sluiten de lessen aan bij de SLO kerndoelen Nederlands (o.a. 1,2,3 mondeling taalonderwijs) en de kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie (54, 55, 56).

Deze filmtips zijn gecureerd door Filmhub Midden, de filmlessen zijn ontwikkeld door Eye Filmmuseum, Taartrovers Film Festival, Nederlands Film Festival en IDFA. Dit programma wordt aangeboden in samenwerking met Kunst Centraal en Collage.

Voor groep 1 en groep 2:

My Happy End

Regie: Milen Vitanov (2007) - 5 minuten

po | vriendschap, verbeelding/fantasie

  • Alle leeftijden
Naar de film

Groep 1 & Groep 2: My Happy End

Een vrolijke animatie over een hond en zijn staart. Alle honden jagen hun eigen staart achterna. Op een dag lukt het de hond om zijn staart te vangen en worden ze beste vrienden. Een korte film én les over liefde voor je eigen lijf. Bespreek met je leerlingen de extra Lentekriebels vragen hieronder ook, bijvoorbeeld bij slide 5 in het lesmateriaal. Deze les is ontwikkeld door Taartrovers en Eye Filmmuseum.

Ga direct naar het lesmateriaal

Extra kijkvragen bij "My Happy End"

De hond vindt zijn eigen staart heel leuk. Heb jij net als de hond een deel van je lijf dat je heel leuk, lief, grappig, sterk of mooi vindt? Waarom vind je dat? 

• Kan je er iets over vertellen? Of kan je daar een tekening van maken? 

• Kun je er mee spelen, dansen, grappig doen? Als leerkracht kun je de kinderen in het speellokaal vrij laten bewegen met de opdracht om met hun favoriete lichaamsdeel te laten dansen, spelen, lief voor te zijn of grappen uit te halen.

Voor groep 3 en groep 4

Het herriehofje: Verliefde verhalen

Meikeminne Clinckspoor (2022) - 10 minuten

po | serie | liefde, identiteit

  • Alle leeftijden
Naar de film

Groep 3 & groep 4: Het Herriehofje - Verliefde Verhalen

Asha vraagt zich af of ze misschien verliefd is op Matteo. Maar wat is verliefd zijn eigenlijk? Ze vraagt advies aan haar zus en de oma van een vriendin. Met deze korte film en les kun je met je leerlingen in gesprek gaan over verliefd zijn. Deze les is ontwikkeld door Nederlands Film Festival.

Bekijk de film en het lesmateriaal

Voor groep 5 en groep 6

In a Heartbeat

Regie: Esteban Bravo & Beth David (2017) - 4 minuten

so/po | lhbtqia+, liefde, identiteit

Naar de film

Groep 5 & groep 6: In A Heartbeat

Deze film vertelt het verhaal van een jongen die verliefd wordt. Hij is te verlegen om het te bekennen, maar zijn hart is minder terughoudend. Lukt het hem om zijn liefde te bekennen? Een korte film én les over verliefd zijn. Bespreek met je leerlingen ook de extra Lentekriebels vragen hieronder. Deze les is ontwikkeld door Eye Filmmuseum.

Bekijk de film en het lesmateriaal

Extra kijkvragen bij "In A Heartbeat"

• Schrijf drie dingen op (of beeld ze uit) waarvan jij vindt dat ze horen bij verliefd zijn. Vergelijk met je klasgenoot.Hoe voelt verliefd zijn? Wat voel je in je lichaam? Wat denk je dan allemaal?



• Schrijf drie dingen op (of beeld ze uit) waarvan jij vindt dat ze horen bij verkering. Vergelijk met je klasgenoot.


• Heb jij wel eens verkering aan iemand gevraagd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe heb je dat aangepakt? Heeft iemand jou wel eens verkering gevraagd? Wat vond je daarvan?


• Wat is leuk aan verkering? Wat is minder leuk?

Voor groep 7 en groep 8

Giovanni en het waterballet

Regie: Astrid Bussink (2014) - 18 minuten

po | docu | sport/beweging, coming of age, pesten

  • Alle leeftijden
Naar de film

Groep 7 & groep 8: Giovanni en het Waterballet

Giovanni traint om als eerste jongen mee te kunnen doen aan het Nederlands kampioenschap synchroonzwemmen. Via ontwapenende gesprekjes met zijn verkering Kim, kun je met jouw leerlingen in gesprek over wat verliefdheid en verkering betekent. Deze les is ontwikkeld door IDFA.

Bekijk de film en het lesmateriaal

Voor het voortgezet onderwijs

Blozende oortjes

Regie: Sophie Dros (2023) - 15 minuten

vo/mbo | docu | liefde, seksualiteit, mediawijsheid, lgbtqia+

  • Grof taalgebruik
Naar de film

Voortgezet Onderwijs: Blozende Oortjes

Twintig onbevreesde jongeren spreken zich uit over de rauwe, ongefilterde aspecten van de eerste keer, verliefdheid, seksualiteit en alles wat daarbij komt kijken.

Bekijk de film en het lesmateriaal

De Week van de Lentekriebels (4 t/m 8 maart 2024) is een jaarlijkse projectweek voor het speciaal- en basisonderwijs. Deelnemende scholen geven een week lang in elke klas dagelijks een les over relaties en seksualiteit. Hiervoor gebruiken zij een erkende lesmethode. Het tonen van een van de geselecteerde films is daar een goede aanvulling op.

Meer informatie over de Week van de Lentekriebels
Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s