Drie vragen aan basisschoolleraar Jeroen Stultiens

Leestijd ca. 5 minuten

Janna

Jeroen Stultiens geeft drie dagen per week les aan een bovenbouwgroep (6, 7 & 8) op de Montessori Basisschool in Roermond. Op de andere twee dagen werkt hij als freelancer. Als filmcoach komt Jeroen met Hollywood in de klas regelmatig op basisscholen die een eindfilm maken. En met het team van het Unicef Kinderrechten Filmfestival maakt hij films met basisschoolleerlingen die ook op YouTube verschijnen. “De combinatie tussen het onderwijs en film vind ik te gek.”

Wat is jouw achtergrond en hoe ben je bij het netwerk terecht gekomen?

“Ik heb geen studie voor film gevolgd. Het film-educatieve heb ik me eigen gemaakt vanuit een grote liefde voor film. Mijn jongensdroom was om later in Hollywood te werken, dus kocht ik op mijn 14e mijn eerste camera. De liefde voor film is sindsdien alleen nog maar gegroeid. Op technisch vlak heb ik nog veel te leren, maar op creatief vlak kan ik mezelf heel goed redden. Ik ben goed in het visualiseren van een film die ik wil maken. Het luisteren van muziek helpt hier ook bij. Na veel met de camera op pad te zijn geweest, kreeg ik door dat film prima in te zetten is in het onderwijs. Ik zet film educatief in binnen mijn eigen klas en wil leerlingen laten zien dat film meer is dan alleen entertainment. Jezelf skills aanleren op filmgebied en anders naar film leren kijken is ontzettend waardevol. In 2018 raakte ik bij het netwerk betrokken omdat ik in dat jaar de verkiezing Filmleraar van het Jaar won. Ik vind het echt geweldig om deel uit te maken van het netwerk. Ik heb inspirerende mensen ontmoet die, net als ik, op een goede manier het onderwijs willen inrichten met behulp van film. Door deze kennis te delen en samen te brengen kunnen we filmeducatie nog mooier maken.”

Wat heb je als netwerklid zoal gedaan?

“Bij de ontwikkeling van de leerlijn film heb ik actief meegedacht. Zo’n leerlijn lanceren is natuurlijk spannend. Tijdens de ontwikkeling van de leerlijn stelde ik mezelf ook steeds het volgende voor: als ik het leerdoel niet duidelijk geformuleerd vind, dan zal een leerkracht die nog niets van filmeducatie weet er ook niet veel van snappen. Nu de leerlijn helemaal klaar is, zie ik een mooi overzicht met heldere doelen voor PO en VO. Deze leerdoelen zijn heel goed te verweven in het onderwijs en het geeft leerkrachten een goede basis om met film aan de slag te gaan. Wat er nu in de leerlijn staat, werkt enthousiasmerend. Iedere leerkracht kan ermee aan de slag en voor zichzelf filteren wat wel en niet werkt in de eigen klas. Het zit ‘m bij filmeducatie vaak al in de kleine dingen. Je bent als docent bijvoorbeeld al goed bezig als je beeldende informatie, kijkend naar een tv-programma in de klas, inhoudelijk bespreekt met leerlingen. Dit soort korte gesprekken over de bekeken beelden zijn heel waardevol.”

Waar kijk je naar uit?

“Ik zou het gaaf vinden om steeds vaker te ontdekken, op scholen waar ik kom met de filmprojecten, dat leerlingen al een keer iets met film hebben gedaan. Ook zou ik het geweldig vinden als je bij de nieuwe leerlijn meteen geïnspireerd wordt om met film aan de slag te gaan. Wil je een bepaald leerdoel uitvoeren? Klik op de website van filmeducatie.nl op het doel en je krijgt meteen een inspirerend lesvoorbeeld. Dit idee is er bij het netwerk en ik verheug me erop om daar samen met anderen vorm aan te geven. Als zo’n digitale leerlijn er is, wordt filmeducatie nog zichtbaarder in het onderwijs.”


Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op