De Franse goochelaar Georges Méliès ging experimenteren met film en werd een echte filmpionier. Hij bouwde de allereerste filmstudio, experimenteerde ook met kleur (zie de ingekleurde versie van 'Le voyage dans la lune' hieronder) en verschillende montagetechnieken: zoals jumpcuts (waarbij twee shots zo achter elkaar worden gemonteerd dat het lijkt alsof iemand zomaar verdwijnt, verschijnt of in iets anders verandert) en crossfades (waarbij beelden over elkaar gelegd worden en langzaam overgaan van het ene in het andere, of in het zwart (een fade out).
In zijn beroemde film Le Voyage dans la Lune (1902) zie je een raket die op de maan landt. De film had een verhaal, maar het leek nog veel op toneel. Je ziet steeds een totaalshot, alsof je naar een theatervoorstelling kijkt. Ook zitten de films van Méliès bomvol typisch 19e eeuwse theatrale (en explosieve) trucs. In een aantal van zijn films zie je de acteurs aan het einde zelfs een buiging maken naar het filmpubliek.
Bekijk hier een video over het werk van Méliès.

Een reis naar de maan
Een van de bekendste films van Méliès is 'Le voyage dans la lune' uit 1902, over een groep astronomen die een expeditie naar de maan ondernemen.
Bekijk 'Le voyage dans la lune' (14 minuten)
Eerbetoon aan Georges Méliès: Hugo
In 2011 werd de film Hugo uitgebracht, een Amerikaanse eerbetoon aan de Franse filmpionier Georges Méliès van de Amerikaanse regisseur Martin Scorsese. In de film vertelt Méliès (Ben Kingsley) over zijn eerste filmproducties. Tip: Méliès bouwde de allereerste filmstudio. In dit fragment zie je hoe deze er uit moet hebben gezien!
Bekijk hier een fragment uit Hugo
Méliès en popmuziek
In 1996 bracht de Amerikaanse band The Smashing Pumpkins een muziekvideo uit, die duidelijk geïnspireerd was op het werk van Georges Méliès.
Ontdek de invloed van Méliès in 'Tonight Tonight'