Wat vond je het meest waardevol aan de werkvormen en opdrachten uit de les?
"De visualisatie ter ondersteuning van het gesprek. Daarnaast de opbouw om steeds dieper en persoonlijker in te gaan op de emoties."
Welke reacties zag je bij leerlingen tijdens het kijken van de filmfragmenten?
"Binnen deze doelgroep zijn er uiteenlopende reacties:
sommige leerlingen blijven heel basaal in het herkennen en benoemen van hun emoties en de bron daarvan. Bijvoorbeeld: waar heb je afkeer tegen = broccoli. Verdiepingsvragen richting sociaal vlak hebben ze geen inzicht in.
sommige leerlingen beleven de emotie direct wanneer het besproken word. Bijvoorbeeld: een leerling word verdrietig van dat een huisdier overleden is een aantal jaar geleden en beleefd de emotie direct.
sommige leerlingen kunnen echt reflecteren en overstijgend reageren. Bedenken welke emotie ze ervaren in bepaalde sociale context en welke emotie ze zien bij een medeleerling als zij iets doen."
" Wat een filmles geschikt maakt voor mijn leerlingen, is dat het doel helder moet zijn."
Cas Gouweloos, STIP VSO
Heb je de les op een bepaalde manier aangepast of uitgebreid om deze beter te laten aansluiten bij jouw klas? Zo ja, hoe?
"De les is zo opgebouwd dat je de visualisatie kan gebruiken zoals dat op dat moment passend is in situatie en draagkracht van de groep. Door de les goed voor te bereiden kan je op passende manier de les vorm geven na aanleiding van de response uit de groep."
Welke inzichten of gesprekken zijn er in de klas ontstaan naar aanleiding van de film en de opdrachten?
"Begrip voor elkaar en inzicht in zichzelf omdat ze gaan benoemen en herkennen welke emotie eraan het roer is als er bepaald gedrag zichtbaar is. Dit verschilt erg per leerling hoe diep deze reflectie gaat."
Wat zou je andere docenten mee willen geven die overwegen deze les in te zetten?
"Lees de instructies goed in het "onderwater" scherm en neem de tijd per onderdeel om te kijken welke reactie je kan uitlokken. Komt er geen of bepekte reactie, ga dan vlot door naar het volgende onderdeel. Pak elke les terug op de vorige les. Soms heeft het even tijd nodig om tot een reactie te komen, pas veel herhaling toe."
" Wat ook erg belangrijk is, is dat de les niet te talig is. Het moet uitnodigend zijn wat op het beeld te zien is en vooral visueel. "
Cas Gouweloos over filmeducatie in het speciaal onderwijs
Hoe zie jij de meerwaarde van film(educatie) in het VSO, en wat levert het jouw leerlingen op?
"De visualisatie spreekt aan en geeft inzicht. Film geeft een basis om te vertrekken en zaken bespreekbaar te maken die anders abstract blijven."
Bekijk de video met Cas over de les bij Binnenstebuiten
Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom filmeducatie?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief