12 Filmeducatietips: Zo gebruik je met het grootste gemak film in je les

Leestijd ca. 7 minuten

Landelijk

Met deze tips geef je met gemak een inhoudelijke filmeducatieles. Folder downloaden? Onderin vind je de pdf. Handig!

1 Toon de eerste twee minuten

"Geen tijd om de hele film met de klas te kijken? Toon enkele minuten, de trailer of een spannende scène met kijkvragen." Berrie de Zeeuw, docent Frans

2 Begin bij hun beleving

"Verdiep je in de beleving van de groep die voor je zit. Kies een film die bij hun identiteit en culturele achtergrond past. Leerlingen begrijpen: film gaat ook over mij! Je kunt dan ook complexere filmaspecten bespreken" Caroline de Nerée, docent Beeldende Vorming en CKV

3 Koppel film aan mediawijsheid

"Maak leerlingen bewust van fake news en de overtuigende kracht van bewegend beeld. Op het moment dat je film en mediawijsheid aan elkaar koppelt, wordt je les superrelevant en actueel." Tjeerd Dijkstra, ontwikkelaar Pabo-minor Filmeducatie en Mediawijsheid

4 Vraag wat je opvalt en wat je hoort

"Je bent al goed bezig als je vraagt: wat valt je op en wat hoor je? Korte gesprekken over bewust omgaan met bewegend beeld zijn heel waardevol." Jeroen Stultiens, basisschoolleraar

5 Laat ze vooral zelf een filmpje maken

"Laat ze een achtervolgingsfilmpje maken waarbij ze achter elkaar aanrennen, verschillende standpunten gebruiken en in de montage een spannend muziekje eronder plaatsen. Je verbaast je over de resultaten!" Elroy Gramsbergen, docent Media en Film

6 Werk met film aan spreek- en luistervaardigheid

"Kies een korte film waarin niet wordt gesproken en laat leerlingen opschrijven wat de gesproken tekst zou kunnen zijn. Vraag ze in het Engels te vertellen: wat zie je, wat gebeurt er? Ze voelen zich dan echt betrokken bij wat ze zien." Ali Al-Zubaidi, docent Engels

7 Geef betekenis aan geschiedenis

"Open een groter maatschappelijk gesprek door een film vanuit het makerschap te bespreken: wie is de regisseur, waarom maakte hij of zij deze film in deze tijd, wat wil diegene laten zien?" Jazzy Taihuttu, filmdocent en lesontwikkelaar

8 Laat ze zien hoe mensen in elkaar zitten

"Een documentaire neemt leerlingen mee in een andere realiteit en toont daarmee een ander perspectief op de werkelijkheid. Daardoor begrijpen leerlingen beter hoe mensen in elkaar zitten en kunnen ze zich inleven in de keuzes die zij in bepaalde situaties maken." Jasper Vreken, docent maatschappijleer

9 Enthousiasmeer ze voor theorie

"Bij de meeste docu's zie en hoor je de interviewer niet. Welke vragen werden er gesteld? En waarom wordt juist nu ingezoomd op het gezicht van de geïnterviewde? Zo behandel ik theorie over open en gesloten vragen, doorvragen en non-verbale communicatie." Caroline Wisse, docent Nederlands

10 Kies een mooie film over een actueel onderwerp

"Actuele thema's als LHBT+ en klimaatverandering laten zich goed bespreken aan de hand van een mooie film. Het brengt echt iets teweeg bij leerlingen. En voor docenten is dit makkelijker dan 'uit het niets' beginnen. Je zou kunnen zeggen dat film leraren werk uit handen neemt!" Joni Cousins, consulent Filmhub Zuid

11 Zet ze in de schoenen van de maker

"Als filmmaker maak je enorm veel keuzes. Je wilt dat leerlingen leren wat de invloed van die keuzes is op de kijker. Hoe is het verhaal opgebouwd? Hoe is van kleur, shots, kaders, settings, kostuums en montage gebruik gemaakt? Maar vooral: wat doet dat met je?" Annelot Thijs, coördinator filmprogrammering Netwerk Filmeducatie

12 Werk aan 21ste-eeuwse vaardigheden

"Stuur de leerlingen op pad voor interviews en laat ze zelf monteren. Ze zijn creatief bezig. Tegelijkertijd leren ze om zichzelf te presenteren, te plannen, samen te werken, te communiceren met de wereld buiten school én ze ontwikkelen digitale vaardigheden. Met filmeducatie bereik je ook leerlingen die visueel zijn ingesteld, misschien minder talig zijn en leren door te doen." Meldrid Ibrahim, docent nascholingsmodule filmeducatie

Deel '12 Filmeducatietips' met collega's!

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s