Programma
De Meetup heeft dit jaar het thema Vertaal je verhaal meegekregen. Film is het meest krachtige medium om een verhaal mee te vertellen. Het persoonlijke verhaal van een leerling of dat van een schrijver, waarmee de aantrekkelijke stap naar leesonderwijs snel gemaakt is. Filmtaal is uniek, universeel en sluit ook nog eens naadloos aan bij de belevingswereld van onze kinderen en jongeren. Aan de hand van drie inspirerende Drentse projecten diepen we de mogelijkheden van filmtaal uit, op zo'n manier dat jij er morgen ook mee aan de slag kunt.
Na een gezamenlijke start met filmmaker Steven Wouterlood (maker van Mijn bijzondere rare week met Tess) volgen vier deelsessies waarvan je er twee kunt kiezen. Na afloop van deze sessies is het tijd om elkaar tijdens het eten te ontmoeten, ervaringen te delen en samenwerkingen te smeden.
14:30 – 15:00 | Inloop |
15:00 - 15:45 | Keynote |
16:00 - 17:00 | Deelsessies ronde 1 |
17:15 - 18:15 | Deelsessies ronde 2 |
18:30 - 19:30 | Diner |
19:30 - 20:00 | Inloop openingsavond IFA |
20.00 | Officiële opening IFA |
Deelsessies
Profielwerkstuk in film (vo) | Johan Zielstra
Geschiedenisdocent en cultuurcoördinator Johan Zielstra werkt aan het Dr. Nassaucollege, locatie Quintus, waar filmeducatie – zowel maken, kijken als onderzoeken - al jaren een plek in het programma heeft. De laatste jaren krijgen leerlingen van de cultuur+ klas de mogelijkheid hun profielwerkstuk (PWS) in film te maken. Tijdens dit inspirerende college neemt Johan je mee in de ontwikkelingen rondom filmeducatie binnen de school en zoomt hij in op de manier waarop de persoonlijke verhalen van zijn leerlingen startpunt zijn van PWS-in-film. Wanneer is film de juiste vorm, waar begin je, hoe begeleid je de leerlingen en zorg je dat het persoonlijke (en soms ook kwetsbare) verhaal tot zijn recht komt?
Filmeducatie & Lezen (po) | Lieke Wartena en Jovan Avramoski
Ontdek de kracht van film in het primair onderwijs tijdens deze workshop van Lieke (Facet) en Jovan (Jovanski Media). Ontdek hoe film en lezen elkaar versterken aan de hand van een inspirerend project in Emmen. Van boek tot script, van gesprek tot eigen scènes filmen: maak kennis met creatieve werkvormen die leerlingen verhalen laten verbeelden. Laat je inspireren om zelf met film en lezen aan de slag te gaan. Voor docenten, filmmakers en onderwijsprofessionals.
Verbeelding in literatuur en film (vo)
Hoe film en literatuur elkaar versterken
Sterke, tot de verbeelding sprekende verhalen, geven leerlingen handvatten om een vertaling te maken naar film. Niet alle leerlingen zijn even talig en niet alle leerlingen leren op dezelfde manier. Met het project Reynaert, vossestreken in Midden-Drenthe gebruiken we op verschillende manieren het eeuwenoude verhaal om iedere leerling in beweging te brengen. Zo kunnen ze verdiepen en het plezier van rijke taal ervaren. In literatuur én film. Film en literatuur vullen elkaar aan en versterken elkaar t.b.v. leesonderwijs, het ontwikkelen van verbeelding, burgerschap en betekenisvol onderwijs.
Laat je inspireren om zelf met boek en film aan de slag te gaan. Voor docenten, filmmakers en onderwijsprofessionals.
Beeldtaal in film: hoe een filmmaker jou meesleept | Samuël Lemeijer
Bij het woordje “taal” denk je al gauw aan communicatie, aan woorden en zinnen, geschreven en gesproken. Maar je kunt ook communiceren zonder woorden, zoals met gebaren of via beeldtaal. Beeldtaal wordt veelal gebruikt door filmmakers om te communiceren met hun publiek, en voor vele cinefielen is dit het belangrijkste deel van de filmervaring.
Hoe doet een filmmaker dit precies? Welke aspecten van een film zijn belangrijk wanneer je een specifiek iets wilt communiceren zonder woorden? Samuël neemt je mee in een reis langs interessante filmgeschiedenis en meerdere filmfragmenten waarin het concept van beeldtaal verhelderd wordt, en je op een heel andere manier naar film gaat kijken, zonder de magie van het filmkijken teniet te doen!