Deelsessies
Profielwerkstuk in film (vo) | Johan Zielstra
Geschiedenisdocent en cultuurcoördinator Johan Zielstra werkt aan het Dr. Nassaucollege, locatie Quintus, waar filmeducatie – zowel maken, kijken als onderzoeken - al jaren een plek in het programma heeft. De laatste jaren krijgen leerlingen van de cultuur+ klas de mogelijkheid hun profielwerkstuk (PWS) in film te maken. Tijdens dit inspirerende college neemt Johan je mee in de ontwikkelingen rondom filmeducatie binnen de school en zoomt hij in op de manier waarop de persoonlijke verhalen van zijn leerlingen startpunt zijn van PWS-in-film. Wanneer is film de juiste vorm, waar begin je, hoe begeleid je de leerlingen en zorg je dat het persoonlijke (en soms ook kwetsbare) verhaal tot zijn recht komt?
Filmeducatie & Lezen (po) | Lieke Wartena en Jovan Avramoski
Ontdek de kracht van film in het primair onderwijs tijdens deze workshop van Lieke (Facet) en Jovan (Jovanski Media). Ontdek hoe film en lezen elkaar versterken aan de hand van een inspirerend project in Emmen. Van boek tot script, van gesprek tot eigen scènes filmen: maak kennis met creatieve werkvormen die leerlingen verhalen laten verbeelden. Laat je inspireren om zelf met film en lezen aan de slag te gaan. Voor docenten, filmmakers en onderwijsprofessionals.
Verbeelding in literatuur en film (vo) | Matijs Lips, Lous Doornkamp-Pijfers en Eva Lenis
Hoe film en literatuur elkaar versterken
Sterke, tot de verbeelding sprekende verhalen, geven leerlingen handvatten om een vertaling te maken naar film. Niet alle leerlingen zijn even talig en niet alle leerlingen leren op dezelfde manier. Met het project Reynaert, vossestreken in Midden-Drenthe gebruiken we op verschillende manieren het eeuwenoude verhaal om iedere leerling in beweging te brengen. Zo kunnen ze verdiepen en het plezier van rijke taal ervaren. In literatuur én film. Film en literatuur vullen elkaar aan en versterken elkaar t.b.v. leesonderwijs, het ontwikkelen van verbeelding, burgerschap en betekenisvol onderwijs.
Laat je inspireren om zelf met boek en film aan de slag te gaan. Voor docenten, filmmakers en onderwijsprofessionals.
Beeldtaal in film: hoe een filmmaker jou meesleept (po&vo) | Samuël Leemeijer
Bij het woordje “taal” denk je al gauw aan communicatie, aan woorden en zinnen, geschreven en gesproken. Maar je kunt ook communiceren zonder woorden, zoals met gebaren of via beeldtaal. Beeldtaal wordt veelal gebruikt door filmmakers om te communiceren met hun publiek, en voor vele cinefielen is dit het belangrijkste deel van de filmervaring.
Hoe doet een filmmaker dit precies? Welke aspecten van een film zijn belangrijk wanneer je een specifiek iets wilt communiceren zonder woorden? Samuël neemt je mee in een reis langs interessante filmgeschiedenis en meerdere filmfragmenten waarin het concept van beeldtaal verhelderd wordt, en je op een heel andere manier naar film gaat kijken, zonder de magie van het filmkijken teniet te doen!
Officiële openingsavond IFA 2025
De film Familiair Touch van Sarah Friedland is de openingsfilm van het festival. De avond wordt gepresenteerd door Gerlinda Heywegen, schrijver, programmamaker en filmwetenschapper. Voorafgaand aan de film brengen de jongeren van de theatervooropleiding Garage TDI uit Assen een verrassende performance geïnspireerd op de film. Ook wordt de IFA Trofee uitgereikt, de prijs waarmee het festival vrouwen die zich verdienstelijk hebben gemaakt op het gebied van film in de spotlight zetten. Dit jaar gaat de trofee naar Vedette Film.