Speel zelf in een interview met jouw favoriete personage uit een boek of film.
De leerlingen kiezen een boek- of filmpersonage die ze zelf gaan spelen in een interview. Tijdens de opdracht oefenen ze met het zich te verplaatsen in een fictief personage en in het verhaal van het boek of de film. Ze leren open vragen te stellen en krijgen uitleg over de ‘dramatische as’ om hun film er goed uit te laten zien.
Leerdoelen
- Leerlingen leren samen te werken met een duidelijke rolverdeling.
- Leerlingen weten na deze les wat een filmkader is en hoe ze dit kunnen inzetten.
- Leerlingen weten na deze les wat een dramatische as is en hoe ze hier rekening mee kunnen houden.
- Leerlingen kennen de basis van een goed interview en hebben dit toegepast.
- Leerlingen zijn meer te weten gekomen over de personages die zij interviewen.
Leerlingen les
Met deze les kunnen leerlingen klassikaal, maar ook zelfstandig aan de slag. Deze les gaat over interviewen van fictieve personages: bijvoorbeeld personages uit een boek. Je kunt de les uitdelen aan leerlingen die nog niet eerder een filmopdracht hebben gedaan. De kwaliteit van het werk wordt wel beter als je eerst de les over de basisfilmvaardigheden doet.
Klassikale les
In deze les maken leerlingen een fictief interview. Daarnaast leren leerlingen over het verschil tussen ‘open vragen’ en ‘gesloten vragen’, hun presentatievaardigheden voor de camera, het verplaatsen in een personage, samenwerken de dramatische as.
De lessen zijn beschikbaar via LessonUp of als lesblad. Voor alle leergebieden gelden dezelfde lessen en lesbladen.