Zomervacht

Tijdens een broeierige zomervakantie zit Brian opgescheept met de zorg van zijn zwaar verstandelijk gehandicapte broer Lucien. Maar hoe zorg je voor iemand als je niet weet wat hij nodig heeft?

In een broeierige zomervakantie zoekt de eenzame, dertienjarige Brian naar warmte en genegenheid bij zijn vader. Plots krijgt Brian de zorg voor Lucien, zijn broer met een zwaar verstandelijke en lichamelijke beperking, in de schoenen geschoven. Omdat hij voor zijn broer moet zorgen wordt Brian gedwongen volwassen, maar vindt liefde vanuit een onverwachte hoek. Zomervacht is gebaseerd op de gelijknamige roman van de Nijmeegse dichter en schrijver Jaap Robben.

Wist je dat kinderen het leuk vinden om het boek te lezen nadat ze de film hebben gezien? Dit verhaal is ook beschikbaar als e- of (luister)boek bij de Jeugdbibliotheek.

Aan de slag met deze film?

Via de "Bekijk de film"-knop bovenaan deze pagina wordt je doorgestuurd naar de pagina waar deze film beschikbaar is. De film sluit aan bij de leergebieden Burgerschap, Mens en Maatschappij en Nederlands en de thema's familie, mensen met een beperking, coming of age en identiteit. De film laat zien hoe het is om een beperking te hebben, maar ook hoe het is om voor iemand te zorgen en welke financiële problemen hierbij komen kijken.

Film & Nederlands
Bij deze speelfilm zijn er voor het vak Nederlands drie lessen gemaakt. Van alle lessen is er een LessonUp en zijn er bijbehorende documenten onderaan de pagina te vinden, waaronder een werkblad voor de leerlingen, een docentenhandleiding en een bijlagenblad.

- De eerste lessenserie heet 'Verbeeld de openingsscène van een boek met een moodboard', en leert de leerling wat een moodboard is en hoe deze wordt ingezet in de filmwereld. Verder moedigt het de leerling aan om op een creatieve en beeldende manier bezig te zijn met het boek en vervolgens de openingsscènes van de film zelf. Het doel is om de leerling enthousiast te maken om te lezen. Voor deze les hoef je alleen de openingsscène te bekijken.

- De tweede les heet 'Schrijf een vervolg op de openingsscène van de film' en laat je klas aan de hand van een openingsscène van een film het vervolg van de film voorspellen en beschrijven. Zo leren leerlingen eenvoudig de stadia van een verhaalstructuur herkennen, elementen eruit zelf toe te passen en hun verbeelding te gebruiken. Voor deze les moet je de hele film bekijken!

- De derde opdracht heet 'Ontdek hoe verhalen zijn opgebouwd met film', waarin leerlingen door goed te kijken en te luisteren naar een film op een snelle en laagdrempelige manier leren hoe verhalen zijn opgebouwd. Ze leren de vijf stadia van de verhaalstructuur volgens de oude Griekse denker Aristoteles te herkennen en te beschrijven. Met een verdiepende opdracht leren leerlingen dezelfde principes toe te passen op een geschreven verhaal. Voor deze les moet je de hele film bekijken!

  • Let op met kinderen tot 9 jaar
  • Angst
  • Grof taalgebruik

Joren Molter Nederland 2023, 86 min

Ga direct naar het lesmateriaal
Thema Familie, Coming of age, Identiteit, Mensen met een beperking, Boekverfilming
Filmkenmerken > 61 minuten
Volg ons ook op:

Bekijk ook eens

Bekijk alle films
Volg ons op