In de jaren 1990 bewees onderzoek dat het Israëlische leger hoogstwaarschijnlijk een slachtpartij had aangericht in het Palestijnse dorp Tantura in 1948. Meerdere soldaten trokken hun verklaring in, het onderzoek werd afgeserveerd en de onderzoeker zwartgemaakt en bedreigd. Filmmaker Alon Schwartz stort zich opnieuw op de zaak, met onthullend resultaat.
Na het uitroepen van de staat Israël in 1948 en de Arabisch-Israëlische oorlog die erop volgde, werden honderden Palestijnse dorpen ontvolkt. Palestijnen noemen deze periode ‘Al Nakba’ – de Catastrofe. Tot op de dag van vandaag is Al Nakba taboe in de Israëlische maatschappij. Nu confronteert filmmaker Alon Schwartz opnieuw enkele betrokken soldaten en spreekt met oud-inwoners van Tantura, om te reconstrueren wat er is gebeurd. ‘Wees voorzichtig,’ waarschuwt Katz. ‘Ze pakken je aan zoals ik ben aangepakt.’
Aan de slag met deze film?
Via de “Bekijk de film”-knop bovenaan deze pagina wordt je doorgestuurd naar de pagina van 2Doc waar de documentaire gratis te bekijken is. De documentaire sluit aan bij de leergebieden Geschiedenis en Burgerschap, Mens en Maatschappij. Om de oorlog tussen Hamas en Israël te kunnen begrijpen, is het belangrijk om context van de situatie in Israël en Palestina te kennen. Het kijken van deze documentaire geeft de leerling meer inzicht in de huidige politieke situatie maar ook de gebeurtenissen in het verleden die hiertoe hebben geleid.
Onderaan de pagina vind je twee lesbrieven toegevoegd die in de les kunnen worden gebruikt vóór of na het bekijken van de documentaire tijdens de les.
- De eerste lesbrief, ontwikkeld door Mo Anouar en Stichting Bekijk 't, heeft als doel het faciliteren van een kritisch gesprek over het dagelijkse geweld in Gaza. Het richt zich op het bespreekbaar maken van de emoties van leerlingen, het stimuleren van een kritische houding tegenover media, en het herkennen van propaganda. Daarnaast beoogt deze lesbrief historisch besef te ontwikkelen voor een heldere context van het geweld en het creëren van een veilige klasomgeving waarin het bespreken van onrecht wordt geoefend.
- De tweede lesbrief, ontwikkeld door TerInfo van de Universiteit van Utrecht, benoemt een aantal overwegingen bij het bespreken van dit conflict. Daarnaast biedt het tips over hoe je de bespreking in de les kunt aanpakken. Verder zijn er vier soorten werkvormen ontwikkeld waarmee je op verschillende manieren aandacht kunt besteden aan de gebeurtenissen.
Filmkenmerken | > 61 minuten |