Een intieme kijk op wat er nodig is om Musa Hadid, de geliefde burgemeester van Ramallah, te zijn tijdens het aanhoudende Israëlisch-Palestijnse conflict.
De geestige, aimabele Hadid doet wat hij kan om het leven van zijn burgers zo goed en waardig mogelijk te maken. Maar de Israëlische bezetting is nooit helemaal uit beeld, en roert zich geregeld. Zijn ingetogen manier van doen betekent echter niet dat er ook maar iets laconieks is aan Musa Hadid. Op zijn charismatische manier doet hij behendig wat hij kan om de stad draaiende te houden. Dat terwijl hij vele basisvoorzieningen door de Israëlische bezetting niet kan leveren. Energieke, inspirerende documentaire die afrekent met clichés en tegelijk inspirerende en pijnlijke kijk geeft op een bezette stad van binnenuit.
Aan de slag met deze film?
Via de “Bekijk de film”-knop bovenaan deze pagina wordt je doorgestuurd naar de pagina van YouTube waar de documentaire gratis te bekijken is. De documentaire sluit aan bij de leergebieden Geschiedenis en Burgerschap, Mens en Maatschappij. Om de oorlog tussen Hamas en Israël te kunnen begrijpen, is het belangrijk om context van de situatie in Israël en Palestina te kennen. Het kijken van deze documentaire geeft de leerling meer inzicht in de huidige politieke situatie maar ook de gebeurtenissen in het verleden die hiertoe hebben geleid.
Onderaan de pagina vind je twee lesbrieven toegevoegd die in de les kunnen worden gebruikt vóór of na het bekijken van de documentaire tijdens de les.
- De eerste lesbrief, ontwikkeld door Mo Anouar en Stichting Bekijk 't, heeft als doel het faciliteren van een kritisch gesprek over het dagelijkse geweld in Gaza. Het richt zich op het bespreekbaar maken van de emoties van leerlingen, het stimuleren van een kritische houding tegenover media, en het herkennen van propaganda. Daarnaast beoogt deze lesbrief historisch besef te ontwikkelen voor een heldere context van het geweld en het creëren van een veilige klasomgeving waarin het bespreken van onrecht wordt geoefend.
- De tweede lesbrief, ontwikkeld door TerInfo van de Universiteit van Utrecht, benoemt een aantal overwegingen bij het bespreken van dit conflict. Daarnaast biedt het tips over hoe je de bespreking in de les kunt aanpakken. Verder zijn er vier soorten werkvormen ontwikkeld waarmee je op verschillende manieren aandacht kunt besteden aan de gebeurtenissen.
Thema | Koloniaal verleden, Migratie / vluchten, Oorlog / conflict / geweld |
Filmkenmerken | > 61 minuten |