Een spelletje met knikkers neemt Julot mee op een fantastische reis langs alledaagse dingen, die haar met hele andere ogen naar de wereld om zich heen laat kijken.

Lesplan

  • Kijkopdracht voorafgaand aan de film: Kijk goed, kun jij ontdekken welke dingen er bewegen, die in het echt niet kunnen bewegen?

  • Vragen na afloop van de film: Wat heb je zien bewegen, dat in het echt niet kan bewegen? [de stenen op straat; een gele kraan; rood-witte paaltjes; groente & fruit; gebouwen] Wie weet welk trucje een filmmaker hiervoor kan gebruiken? [animatie]

  • Spel idee: Een eigen flipboekje. Kijk eerst samen dit filmpje en probeer daarna zelf een flipboekje te maken met een eigen tekening. Dat mag heel simpel zijn. Geef elk kind een stapeltje van 10 post-its. Je kunt nu bijvoorbeeld eerst de opdracht geven een bal te laten rollen: teken een balletje op de eerst post-it in de rechteronderhoek. Teken nu op elke volgende post-it dezelfde bal, maar steeds een stukje verder naar links tot het op de laatste post-it in de linkeronderhoek ligt.

Tip: De kinderen kunnen een raam gebruiken als lichtbron om op te tekenen, zodat ze alle voorgaande beelden door het papier heen kunnen zien.

Maya Tiberman Israël 2006, 3 min

Ga direct naar het lesmateriaal
Filmkenmerken Short
Volg ons ook op:

Bekijk ook eens

Bekijk alle films
Volg ons op