Op 4 april 2015 wordt Afro-Amerikaan Walter Scott na een routinecontrole vanwege een haperend remlicht doodgeschoten door een agent. Op het internet verschijnt een video van de gebeurtenis, door een voorbijganger gefilmd. De jonge, Canadese virtualreality-expert Daniel Voshart is uitermate geïntrigeerd door de beelden en analyseert het amateurfilmpje met behulp van geavanceerde computertechnieken. Daniel zet zijn 3D-analyse van het voorval op internet en ontketent een storm van reacties, vooral haatcommentaar jegens de agent. Deze wordt verweten vanuit racistische motieven te hebben gehandeld. Maar als Daniel verder gaat met zijn analyse stuit hij op één moment, één frame, dat beslissend kan zijn voor de afloop van het proces tegen de agent. Dit fascinerende verhaal levert een interessante bijdrage aan de verhitte discussie over racisme bij de politie in de Verenigde Staten en de invloed van digitale media als bewijsmateriaal in de rechtspraak.

Kritische houding

Frame 394 is een genuanceerde documentaire waarin de protagonist Daniel Voshart geen “side” kiest, zoals hij zelf ook probeert te vermijden. Enerzijds is hij bang om de “witte agressie” te voeden; anderzijds ziet hij dat hij op Reddit wel veel haat heeft gezaaid richting de politieagent. Er zijn vele narratives mogelijk zoals de in 2018 vermoorde BLM activist Muhiyidin D'baha in de docu zegt. Hij vraagt zich bijvoorbeeld af waarom die agent zoveel kogels heeft afgevuurd.

Deze korte documentaire probeert de kijker bewust te maken dat we kritisch naar beelden moeten kijken, en niet zo maar de "montage" van de media moeten aannemen. Daarnaast komt naar voren dat social media een belangrijke rol speelt in de vorming van een bepaald standpunt en het voeden van sentiment. Het bekijken van filmpjes op smartphones is bovendien een praktijk die invloed heeft op wat we wel en niet zien.

Lesmateriaal IDFA

Via de onderstaande link is lesmateriaal beschikbaar dat is opgesteld door International Documentery Filmfestival Amsterdam (IDFA). In ons dagelijks leven spelen social media en filmpjes een belangrijke rol. We kunnen onszelf dagelijks filmen en dit verspreiden. Dit betekent dat alle politie-acties ook verspreidt kunnen worden. Aan de hand van stellingen worden leerlingen wijzer over het racisme in de Verenigde Staten. Wat voor implicaties hebben de filmpjes op de politie en tot hoever is dit rechtmatig? Leerlingen leren over de invloed van social media en de invloed op rechtspraak.

Rich Williamson Canada 2016, 30 min

Ga direct naar het lesmateriaal
Thema Mensenrechten/burgerschrap, Discriminatie/racisme, Oorlog/vrijheid, Industrialisatie/globalisering
Filmkenmerken Mid-length

Lesmateriaal

Volg ons ook op:

Bekijk ook eens

Bekijk alle films
Volg ons op