De vakjury van Filmleraar van het Jaar bepaalt straks wie er met de titel Filmleraar van het Jaar '24/25 vandoor gaat. De uitreiking vindt plaats op 5 februari 2025 op International Film Festival Rotterdam (IFFR).
20 november 2024 zijn de zes regionale winnaars bekend, dan mag het publiek stemmen maar gaat ook de vakjury volop aan de slag. De jury gaat in gesprek met de finalisten, beoordeelt een filmles op papier en kijkt mee met een les.
Wie deze experts zijn? Ontmoet ze alle zes!
Freek Commandeur
De basisschool kan soms best saai zijn – taal, rekenen, topo... Freek is meer van het creatieve type, maar creatieve vakken ontbreken vaak. Daarom brengt hij met zijn bedrijf Hollywood in de Klas sinds 2005 creativiteit naar de basisschool. Hollywood in de Klas laat kinderen zelf films maken: hands-on, ontdekken door te doen. Bekende projecten zijn de "Eindfilm met groep 8" en het "UNICEF Kinderrechten Filmfestival". Samen met een team van 17 freelancers, veelal parttime leerkrachten, zorgen zij voor de juiste aansluiting tussen onderwijs en ons aanbod. Als acteur, filmmaker en met een pedagogische achtergrond, wordt Freek blij van het enthousiasme van kinderen tijdens de projecten.
Didem Aykilic
Didem Aykilic, finalist voor Leraar van het Jaar 2024, is een bevlogen leerkracht van groep 6/7 op basisschool Het Spectrum in Hoorn. Naast haar werk in de klas inspireert Didem ook een breed publiek als "juffluencer" op TikTok, waar ze onderwijstips en motiverende content deelt met humor en flair. Met haar frisse aanpak maakt ze onderwijs leuk en toegankelijk, zowel voor haar leerlingen als haar online volgers. Didem weet als geen ander de kloof tussen school en sociale media te overbruggen, waardoor ze een geliefde inspiratiebron is voor leerlingen, ouders en collega-docenten.
Remon Klik
Remon Klik werd vorig jaar uitgeroepen tot Filmleraar van het Jaar en won daarmee een plek in de vakjury voor deze editie. De komende maanden gaat hij aan de slag als 'Teacher in Residence' bij Netwerk Filmeducatie, waar hij onderzoek zal doen naar implementatietrajecten voor leerlijnen film in het voortgezet onderwijs. Na 23 jaar ervaring als biologie- en filmdocent besloot Remon de sprong te wagen en zich volledig te richten op het ontwikkelen en promoten van filmeducatie. Naast zijn onderzoek zal hij voor Filmhub Midden een filmproject opzetten voor zowel VO- als PO-scholen, met als doel filmeducatie in Flevoland een flinke impuls te geven.
Mirjam de With
Regisseur Mirjam de With studeerde in 2007 af aan het Sint Lukas in Brussel met haar Friestalige film 'De ein fan’e wrâld'. Terug in Nederland won zij onder andere de Cinekid Publieksprijs met 'Mina Moes'. Daarna regisseerde zij internationaal vertoonde speelfilms als 'Op de dijk', 'Get lost!' en 'Taiki'. Wanneer haar regiewerkzaamheden het toelaten, bezoekt Mirjam graag scholen om leerlingen te enthousiasmeren voor film.
Joost Broeren
Joost Broeren (1982) studeerde Theater-, Film- en Televisiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht, waar hij ook medeoprichter was van het studentenblad BLIK. Als freelance filmjournalist schrijft hij al sinds 2006 voor Filmkrant, waar hij nu adjunct-hoofdredacteur is, en sinds 2016 ook voor Het Parool. Met zijn scherpe pen en diepgaande kennis van de filmwereld weet hij al jaren de laatste filmtrends te vangen en te analyseren.
Paula Raith
Paula Raith heeft, samen met Ruby Beeren van het Montessori Lyceum Amsterdam, de juryprijs gewonnen op het Documaken Filmfestival 2024 met hun indrukwekkende documentaire 'Keep Calm and Listen to Music'. De film, die zowel de jury als het publiek wist te raken, biedt een unieke en gevoelige kijk op de kracht van muziek in het dagelijks leven. Dankzij hun creatieve visie en oog voor detail hebben Paula en Ruby een documentaire gemaakt die niet alleen inspireert, maar ook een blijvende indruk achterlaat.
Meer weten over de Filmleraar van het Jaar verkiezing?
Je leest het hier!