Point of view

Vanuit welk point of view wordt het verhaal verteld? En hoe kan de camera het point of view versterken? Ontdek hier meer over point of view.

In het kort

Het verhaal kan verteld worden vanuit verschillende perspectieven: het perspectief van het karakter, een alwetende verteller en een niet-alwetende verteller. Deze perspectieven worden versterkt met cameratechnieken, waaronder objectieve cameravoering, subjectieve cameravoering, de alwetende cameravoering en het point-of-view-shot.

De 4 POV- cameravoeringen :

  1. Objectieve cameravoering: de camera probeert een actie zo neutraal mogelijk in beeld te brengen, zonder dat de kijker hierbij betrokken blijft. Een objectieve camera staat vaak stil en toont personages vanaf een bepaalde afstand. Hierdoor krijgt de kijker de indruk niet direct deel te nemen aan de actie. Zie voorbeeld

  2. Subjectieve cameravoering: de camera betrekt de kijkers bij de actie, waardoor ze betrokken zijn bij de film. Een subjectieve camera staat in de buurt van de personages, zodat de kijker gemakkelijk de gevoelens of gemoedstoestand van de personage meekrijgt. Meestal is de camera ook veel in beweging, zodat het net lijkt alsof je er zelf als kijker bij de actie in de film betrokken bent. Point-of-view-shot is een vorm van de subjectieve cameravoering. Zie voorbeeld

  3. Alwetende cameravoering: de camera is een alwetend. Hij weet wat er in een verhaal gebeurt, de gedachten van de personages, alle acties, plaatsen, gesprekken en gebeurtenissen. Een alwetende camera kondigt aan wat er gaat gebeuren door de camera-afstand, kader, beweging of focus te veranderen. Zie voorbeeld

  4. Point-of-view-shot: de camera staat op de plaats waar de ogen van het personage zich zou bevinden, met als effect dat de kijkers zien wat het personage ziet. Dit soort shots worden gebruikt, zodat de kijker zich emotioneel met een personage kan identificeren. In het geval van een pov-shot waarbij de camera beweegt, is het erg belangrijk dat de camerabeweging overeenkomt met de natuurlijke beweging van de personages. Zie voorbeeld. Zie voorbeeld

Filmfragment 1: Hardcore Henry (2015)

In deze actie film kijken we lang door de ogen van het hoofdpersonage. Henry is half mens/half robot en neemt het een film lang op tegen de schurk Akan en zijn gangsters.

Bekijk hier een scene uit de film

Filmfragment 2: Roma (2018)

In de film volgen we een jaar uit het leven van een welgesteld gezin in Mexico-Stad, begin jaren zeventig, door de ogen van inwonend kindermeisje Cleo. Huiselijk geluk, hartverscheurend drama en flarden geschiedenis worden subtiel vervlochten als in een literaire roman. De regisseur Cuarón kreeg Oscars voor het camerawerk, de regie en de beste niet-Engelstalige film.

Bekijk hier een scene uit de film

Lesidee

Film een achtervolging!
Een deel van de klas doet de subjectieve cameravoering, een ander deel de objectieve cameravoering. Wat zijn de verschillen? Bespreek het met elkaar!

Volg ons op
s