Interview met Freek Commandeur - filmcoach bij Hollywood in de Klas

Leestijd ca. 5 minuten

Landelijk

Wil je met jouw groep 8 leerlingen een eindfilm maken, maar weet je niet waar te beginnen? Of lijkt het je geweldig om samen met je klas een eigen film te regisseren, op te nemen en monteren? Dan is Hollywood in de Klas precies wat je zoekt! Met een groot netwerk van ervaren filmcoaches helpen ze jou en je leerlingen stap voor stap op weg in het filmproces. Nieuwsgierig naar hoe het werkt? Freek Commandeur vertelt je er alles over.

Wat doe je allemaal als filmcoach bij Hollywood in de Klas? 

"De meeste scholen kennen ons van de zeer populaire filmprojecten “kinderrechten filmfestival” i.s.m. UNICEF, óf de eindfilms met groep 8 in plaats van een musical in groep 8. Bij deze laatste maken we met heel groep 8 een echte speelfilm, waarbij op de afscheidsavond de filmpremière is. Als filmcoach begeleid je deze filmprojecten qua regisseren, filmen en monteren. 

Maar we doen meer, want ook geven we filmlessen voor groep 1 t/m 8 of maken met de hele school een film (jubileumfilm) als deze een een jubileum te vieren heeft. Daarnaast geven we ook teamtrainingen en begeleiden we leerkrachten bij het maken van hun eigen eindfilm met groep 8. Met Hollywood in de Klas zijn we in het hele land actief, dus we zijn inzetbaar op alle basisscholen."

" In al onze filmlessen staat vast dat we kinderen leren over film door het hen zelf te laten ervaren."

Freek Commandeur

Wat zijn volgens jou de belangrijkste elementen van een effectieve filmeducatieve workshop?

"In al onze filmlessen staat vast dat we kinderen leren over film door het hen zelf te laten ervaren. Je kan films kijken en het daar over hebben met elkaar, maar wij leren leerlingen over film door hen het hele filmproces te laten ervaren. Bij onze filmlessen leren we kinderen in een interactieve les over het maken van film, waarna zij zelf gaan filmen, acteren en monteren.

Bij een kinderrechtenfilm bedenken kinderen de basis van het verhaal, maar wordt deze door een filmcoach verder begeleid, opgenomen en gemonteerd. We geven ze hier echt de acteerervaring mee die hoort bij het maken van een korte, professionele film . Bij de eindfilm met groep 8 kan een leerkracht kiezen om het helemaal zelf te filmen en monteren aan de hand van ons hands-on lesmateriaal en tutorials, of ook hier kan een filmcoach bij ondersteunen."

Welke specifieke kinderrechten komen vaak aan bod in de films die jullie gebruiken, en waarom zijn deze belangrijk?

"Alle kinderrechten zijn even belangrijk. Natuurlijk zijn er kinderrechten die meer tot verbeelding spreken zoals ‘recht op onderwijs’ of ‘recht op privacy’, maar we sturen leerlingen er altijd op aan om ook verder te kijken dan de meest bekende. Zo hebben we eerder deze film gemaakt, over ‘recht op een eigen identiteit’:

Een recht die je niet zo snel zou kiezen, maar met de juiste insteek een toffe film van kan maken. Belangrijk bij alle kinderrechtenfilms vinden we het stukje humor. Dit zie je in al onze films terug."

Wat heeft je persoonlijk het meest geraakt in je werk met Hollywood in de Klas en het Kinderrechten Filmfestival?

"Het kinderrechten filmfestival is voor leerlingen van groep 6,7 en 8, maar als ik dan vervolgens op een ander school ergens in Nederland ben voor een filmles in bijv. groep 4, dan weten zij wat kinderrechten zijn doordat ze de kinderrechtenfilms op YouTube hebben gezien. Daar word ik wel heel blij van. Zonder het filmfestival hadden deze kinderen misschien nooit geweten wat kinderrechten zijn. Ik zie dat de kinderrechten nu ontzettend geliefd zijn onder leerlingen doordat ze kinderrechtenfilms hebben bekeken. Ze weten wat kinderrechten zijn en hoe belangrijk deze zijn."

" Door te begrijpen hoe de kinderrechten in de samenleving werken, leren kinderen rekening te houden met de rechten van anderen. Als kinderen hun rechten begrijpen kunnen ze opgroeien tot actieve en betrokken volwassenen."

Freek

Waarom is het belangrijk dat kinderen niet alleen hun rechten leren, maar ook hoe ze deze kunnen toepassen in hun dagelijks leven?

"Als kinderen hun rechten kennen, kunnen ze zichzelf beter beschermen tegen onrecht. Tegelijkertijd weten ze wanneer ze hulp moeten zoeken en hoe ze voor zichzelf kunnen opkomen. Het begrip van rechten gaat vaak hand in hand met het begrip van de rechten van anderen. Door te begrijpen hoe de kinderrechten in de samenleving werken, leren kinderen rekening te houden met de rechten van anderen. Als kinderen hun rechten begrijpen kunnen ze opgroeien tot actieve en betrokken volwassenen."

Wat is jouw boodschap aan leerkrachten die twijfelen om filmeducatie in hun lessen op te nemen?

"Begin klein! Je hoeft niet gelijk een speelfilm te maken met je klas, maar kijk bijvoorbeeld een kinderrechtenfilm met jouw klas en praat er eens met elkaar over. Stel daarna vragen als wat heb je gezien, wat vindt je van dit kinderrecht, hoe zou jij reageren als je persoon x was, etc. Dit is al filmeducatie. Het is een andere manier van kijken en denken. We helpen vanuit Hollywood in de Klas daar graag bij Dit kan door bijvoorbeeld ons gratis e-book te downloaden met 10 praktische opdrachten voor in de klas."

Niks missen van het laatste filmeducatie-nieuws?

Abonneer je op onze nieuwsbrief

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s