Vertel eens Remon, hoe ben je begonnen film te implementeren in je lessen?
Als biologiedocent op het HLZ in Amsterdam ben ik begonnen met het opzetten van videoreportages voor een milieucampagne, waar leerlingen zelf leren een onderwerp te onderzoeken en dit te gieten in beeldvorm. Ook laat ik ze vaak foto-opdrachten doen in de les, en natuurlijk een animatieles waarin de leerlingen aan de hand van stopmotion-video's de werking van organen verbeelden en uitleggen.
Daarnaast ben ik hard op weg om een filmcurriculum neer te zetten voor de onderbouw. Binnen het HLZ wil ik film - of dat nu fictie, non-fictie, animatie of documentaire is, meer laten leven. Dat curriculum heb ik grotendeels zelf ontwikkeld, maar er zijn al collega's die erover enthousiast zijn.
Naast filmeducatie op het HLZ, zet je je jarenlang in voor Documaken. Zou je daar meer over willen vertellen?
Jazeker, ik zit nu alweer zeven jaar bij Documaken. Documaken wil leerlingen de kans bieden op een creatieve manier hun leefwereld te onderzoeken en in beeld te brengen. Dit kan bijvoorbeeld door het profielwerkstuk in de vorm van een documentaire te maken. Steeds meer jongeren doen dit, en dat vinden Jasper Vreken (directeur Documaken) en ik erg gaaf om te zien. Leerlingen die het leuk lijken een pws-docu te maken, maar hier ondersteuning bij nodig hebben helpen wij waar nodig via Documaken.nl
Voor docenten
Documaken biedt ook ondersteuning aan de docent die een profielwerkstuk in de vorm van een documentaire wilt begeleiden. Bekijk de docentenhandleiding of boek een workshop voor jou en je leerlingen.
Ik ben van mening dat films vanaf het witte doek moeten worden gezien, en dat is niet anders voor de documentaires waar leerlingen heel veel tijd en energie in hebben gestopt. Daarom bieden we tijdens het Documaken Filmfestival een podium voor al die toffe pws-docu's.
Stuur je pws-docu in voor het aankomende Documaken Filmfestival
Bekijk alle evenementen
Documaken Filmfestival 2024: Deadline insturen PWS-docu's
Stuur ze in vóór 15 maart
Waarom vind je het zo belangrijk dat jongeren documentaires maken en/of zien?
Een documentaire maken is vooral voor eindexamenleerlingen erg waardevol, want ze kunnen in dat proces meerdere vaardigheden inzetten. Ze leren mensen te benaderen (bijvoorbeeld voor een interview), onderzoek doen naar een onderwerp dat zij interessant vinden, en samenwerken. Een documentaire maak je immers niet alleen, maar is een team effort. Een documentaire biedt jongeren een stem om hun visie te laten zien.
Heb je tips voor docenten die met film of documentaire aan de slag willen gaan, maar niet weten waar te beginnen?
Nou, allereerst zou ik docenten aansporen om hun leerlingen een documentaire te laten maken voor het profielwerkstuk. Het begeleiden van een pws-docu is echt niet zo moeilijk als dat men in eerste instantie denkt en daarbij bieden we handvatten en workshops voor docenten die dat willen.
De belangrijkste tip is om met leerlingen in gesprek te gaan en door te vragen over wat ze willen visualiseren. Wat is het onderwerp en hoe zie je de documentaire voor je? Laat ze het uittekenen in een storyboard en help ze bij de planning.
Bonustip: korte reportage opnemen
Het helpt om zelf een korte videoreportage op te nemen, zodat je een goed beeld krijgt van wat je ervoor nodig hebt. Denk aan: av-materialen, aantal personen, videomontage-apps, etc.
Wat zijn je plannen nu je bent uitgeroepen tot Filmleraar van het Jaar?
Eerlijk gezegd loop ik over van de plannen. Zoals gezegd ben ik al bezig met het opzetten van een filmcurriculum voor de onderbouw op het HLZ, maar ook bij Documaken heb ik ambities. Nu is Documaken gericht op havo/vwo, maar we zijn bezig met de ontwikkeling voor vmbo. Hiervoor willen we meer de samenwerking opzoeken met middelbare scholen, waar we vinden dat het traject voor docenten- en leerlingbegeleiding voor de eindexamenklas eigenlijk al begint in het vooreindexamenklas.
Op deze manier hoop ik ook dat er op iedere middelbare school de mogelijkheid bestaat om documentaires te zien en maken. Er is nog te weinig aandacht voor beeldtaal op scholen, terwijl jongeren continu beelden zien (op smartphones bijvoorbeeld). Daar moet verandering in komen.
Tot slot ben ik van plan om alles te halen uit de privileges die ik heb als Filmleraar van het Jaar '23/24. Ik kijk erg uit naar de post-hbo opleiding On the Movie en vind het supertof dat ik als teacher in residence lesmateriaal mag ontwikkelen voor Netwerk Filmeducatie. Met alle kennis en ervaring die ik dit jaar zal vergaren op het gebied van filmeducatie, hoop ik stappen te kunnen maken voor de opzet van een doorlopende leerlijn film voor het vmbo.
In de tussentijd is er natuurlijk ook ruimte voor ontspanning en pak ik hier en daar een filmpje (of docu!), dankzij de gewonnen Nationale Bioscoopbon (mede mogelijk gemaakt door de NVBF) en het Cineville-abonnement.
Meer weten over de Filmleraar van het Jaar verkiezing?
Over Filmleraar van het Jaar