Filmwijzer: Dit zijn 7 films over onderdrukking en vrijheid

Leestijd ca. 5 minuten

Tamara

Met deze films laat je leerlingen stilstaan bij de betekenis van onderdrukking en vrijheid, wat ze perfect maakt om in de aanloop naar 4 en 5 mei te kijken. De films sluiten aan bij verschillende leergebieden van Nederlands tot geschiedenis en van maatschappijleer tot Frans.

1 Moffenmeid (2019)

Over de Tweede Wereldoorlog zijn veel films gemaakt. Moffenmeid (Raymon Hilkman) is een aanrader omdat het een verhaal vertelt dat niet eerder is verteld. We gaan met Moffenmeid terug naar mei 1945. Nederlanders vieren de bevrijding, maar Wies niet. Haar dochter wordt publiekelijk kaalgeschoren en uitgescholden, omdat ze zwanger is van een Duitser. Wies wordt geconfronteerd met haar onvermogen om haar eigen dochter te accepteren. Deze short (17 minuten) leent zich goed om met leerlingen in gesprek te gaan over het thema ‘goed en fout in de oorlog’.

Film: online te zien via NPO3 | Filmles: LessonUp-les van Movies that Matter | Doelgroep vmbo/ havo/vwo vanaf leerjaar 4 en mbo

2 Slag om de Schelde (2020)

De langverwachte spektakelfilm Slag om de Schelde (Matthijs van Heijningen Jr.) toont de grootste militaire operatie op Nederlands grondgebied tijdens WO II. Je beleeft deze operatie vanuit drie personen: een gestrande Engelse piloot, een Nederlandse gemeentemedewerkster die noodgedwongen voor de Duitsers werkt en een jonge NSB'er die ook aan de kant van de Duitsers stond. Leerlingen leren meer over verschillende perspectieven, en ze onderzoeken welke filmische elementen ervoor zorgen dat je naar het puntje van je stoel verschuift.  

Film te zien in de bioscoop (later dit jaar op Netflix) | Filmles (gratis) lespakket van Young Crowds via Vechten Vrede Vrijheid | Doelgroep: bovenbouw vmbo/havo/vwo

3 Un Sac de Billes (2017)

We reizen door naar Frankrijk met Un Sac de Billes (Christian Duguay), gebaseerd op de autobiografische roman van Joseph Joffo, een Franse schrijver van Joodse komaf. De 11-jarige Joseph ontvlucht het door de nazi's bezette Parijs samen met zijn oudere broer Maurice, in de hoop om een vrijer en veiliger deel van Frankrijk te bereiken. De film is zeer geschikt voor brugklassen, en kan zowel vanuit maatschappijleer, geschiedenis als Frans worden ingezet in de les.

Film: te boeken als schoolvoorstelling in bioscoop/filmtheater | Filmles: LessonUp-les van Movies that Matter | Doelgroep: vmbo/havo/vwo onderbouw

4 Watani my Homeland (2016)

Ook vandaag de dag is vrijheid geen vanzelfsprekendheid voor alle mensen. In de aangrijpende documentaire Watani my Homeland (Marcel Mettelsiefen) zien we een vader die ondanks de oorlog besluit om niet te vluchten uit Syrië, maar om te vechten voor vrijheid en een beter bestaan voor zijn gezin. Totdat hij zelf opgepakt wordt door IS en de rest van het gezin besluit dat het tijd is om te gaan. Door de ogen van kinderen zie je -en ervaar je bijna- hoe het is om te vluchten, en hoe moeilijk het is om je plek te vinden in een voor jou vreemd land. Hoe komt het dat je zo meeleeft met deze kinderen? Welke shots spreken boekdelen? Een film die leerlingen en docenten niet onberoerd zal laten. 

Film: online te zien via IDFA Docschool en te boeken als online filmprogramma van Movies that Matter i.s.m. IDFA | Filmles: LessonUp-les van IDFA |

Doelgroep: bovenbouw vmbo/havo/vwo en mbo

5 Joshua: Teenager vs. Superpower (2017)

Deze documentaire laat leerlingen zien dat je geen oorlog mee hoeft te maken om van je vrijheden te worden beroofd. Joshua: Teenager vs. Superpower (Joe Piscatella) is het indringende portret van tieneractivist Joshua Wong. We zien hoe de Hongkongse bevolking onder de groeiende Chinese bemoeienis vrijheid in onderwijs en politiek verliest en Joshua tienduizenden jongeren inspireert op voor hun overtuigingen te staan. Welk beeld krijgen leerlingen van Joshua en de situatie in Hongkong? Steunen ze Joshua?

Film: te zien op Netflix | Met LessonUp-les van Movies that Matter | Doelgroep: bovenbouw havo/vwo, hbo/wo

6 Quo vadis, Aida? (2020)

In de fictiefilm Quo vadis, Aida? (2020, Jasmila Žbanićvecht) werkt Aida in Srebrnica als tolk in op de Nederlandse VN-basis. Ze vecht voor vrijheid en democratie. Deze film toont de uren voorafgaand aan de dramatische evacuatie van de vluchtelingen.

Film: te boeken als schoolvoorstelling in bioscoop/filmtheater | Geschikt voor boven bovenbouw havo/vwo, hbo/wo

7 De Club van Lelijke Kinderen (2019)

De fictieve samenleving in De Club van Lelijke Kinderen (Jonathan Elbers) lijkt angstvallig veel op het Nederland waarin we nu leven, maar dan als dictatuur. De boze president Isimo besluit alle lelijke kinderen ‘op schoolreisje’ te sturen om het land schoon te vegen. Paul, een jongen met grote flaporen, wordt meegenomen maar weet gelukkig op tijd te ontsnappen. Samen met De Club van Lelijke Kinderen komt Paul in opstand tegen het regime. Deze superspannende jeugdfilm biedt veel aanknopingspunten voor goede lesopdrachten met vragen als: hoe zet je camerawerk in om gedachten en gevoelens van personages te versterken? Hoe zorgen kleurgebruik en muziek voor een beklemmend gevoel?

Film: te boeken als schoolvoorstelling in bioscoop/filmtheater (korte versie uit 2012 en lange versie uit 2019) en online op Netflix (lange versie) | Filmles: LessonUp-les van het Nederlands Filmfestival | Doelgroep: po groep 7/8 (brugklas vo)

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op