Live presentatie geschiedenislespakket Kijken Naar De Oorlog | Nijmegen

Meld je aan
Filmhub Oost, LUX en de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) nodigen je graag uit voor de lancering van het nieuwe lespakket "Kijken naar de Oorlog". Je bent van harte welkom op donderdag 11 mei in het Vrijheidsmuseum in Groesbeek (vlakbij Nijmegen).
Datum
Locatie Vrijheidsmuseum Groebeek
Categorie
Bijeenkomst
Bestemd voor
Filmdocenten Distributeurs Cultuuraanbieders Leraren Lerarenopleiders Netwerkleden ZZP'ers

Filmhub Oost, LUX en de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) nodigen je graag uit voor de lancering van het nieuwe lespakket Kijken naar de Oorlog. Je bent van harte welkom op donderdag 11 mei in het Vrijheidsmuseum in Groesbeek (vlakbij Nijmegen).

Programma

Tijdens deze inspirerende bijeenkomst presenteren we het lesmateriaal dat direct inzetbaar is in de klas, gaan we met elkaar in gesprek over het belang van beeldgeletterdheid in het (geschiedenis)onderwijs én verkennen we de vele gezichten van de Tweede Wereldoorlog tijdens een bijzondere rondleiding in het Vrijheidsmuseum. 

Op het programma staan keynotes, een rondleiding door het Vrijheidsmuseum zelf en er zal een (lichte) maaltijd aanwezig zijn.

In het lespakket 'Kijken naar de Oorlog' bespreken we de meest gebruikte films over de Tweede Wereldoorlog aan de hand van een nieuw ontwikkelde methode. We analyseren de films op drie lagen: de historische laag, de filmische laag en de symbolische laag.

Er is lesmateriaal ontwikkeld bij de films The Pianist, Oorlogswinter, Schindler's List, Der Untergang, The Boy in the Striped Pyjamas en Unsere Mütter, Unsere Väter.

Kijken Naar De Oorlog

Geschiedenisfilms vertellen een belangrijk verhaal. Dit verhaal is alleen niet altijd genuanceerd, diepgaand of historisch juist. Daarnaast kunnen ze ook stereotyperingen versterken. Veel jongeren zijn zich er niet altijd van bewust dat de beelden die zij te zien krijgen in de geschiedenisles slechts één representatie van het verleden weergeven, die bovendien selectief en subjectief is. Bewegende beelden vormen een eigen ‘taal’, die op verschillende niveaus ‘gelezen’ kan worden. 

Het is daarom belangrijk dat het onderwijs over de Tweede Wereldoorlog, maar ook thema's als vrijheid van meningsuiting en vrede, een filmeducatieve impuls krijgt om de thema’s actueel en betekenisvol voor jongeren te houden.

Via deze link kun je je aanmelden

Dit project is mede tot stand gekomen met steun van VFonds.

Deel evenement op
Volg ons op