The Imitation Game

Leer in iets minder dan twee uur over de Duitse Enigma-coderingsmachine en hoe het wiskundig genie Alan Turing deze wist te kraken.

De wiskundige Alan Turing wilde in de Tweede Wereldoorlog de Duitse codeermachine Enigma kraken. In tegenstelling tot de andere specialisten die het Britse leger daarvoor in Bletchley Park verzameld had, wilde Turing dat in zijn eentje doen. Hij kan alleen de hoogbegaafde Joan Clarke vertrouwen. Turing heeft namelijk een geheim dat hem motiveert en tegelijk zijn zwakke plek is.

Aan de slag met deze film?

Via de “Bekijk de film”-knop bovenaan deze pagina is te zien waar de film beschikbaar is. De film sluit aan bij de leergebieden Geschiedenis, en Wetenschap en techniek. Aan de hand van de verfilming van een belangrijk hoofdstuk uit het leven van Alan Turing krijgen leerlingen een kijkje in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en het belang van de Enigma-coderingsmachine. Voor extra achtergrondinformatie zijn onder andere de onderstaande bronnen van KlasCement en Histoforum raad te plegen.

Vakpagina Geschiedenis
Ben je geschiedenisdocent? Vind de laatste filmtips en lesideeën op de vakpagina Geschiedenis.

  • Let op met kinderen tot 12 jaar
  • Geweld
  • Grof taalgebruik

Morten Tyldum Verenigde Staten 2014, 113 min

Ga direct naar het lesmateriaal
Thema Europa, WO2, Boekverfilming
Filmkenmerken > 61 minuten
Volg ons ook op:

Bekijk ook eens

Bekijk alle films
Volg ons op