Antiglobaliseringsgoeroe John Zerzan ziet het reclamespotje als het machtigste communicatiewapen ooit uitgevonden.
De ontvanger van deze reclamespotjes wordt gereduceerd tot een machteloze 'consumptieslaaf', die gelooft dat het kopen van dingen ze gelukkig maakt. Surplus is een poging van de filmmakers om deze 'consumptieslaven' aan het denken te zetten. In deze documentaire wordt namelijk duidelijk gemaakt dat 20% van de wereldbevolking goed is voor het gebruik en verbruik van 80% van de natuurlijke bronnen. Om hun punt duidelijk te maken, gebruiken de filmmakers collages van beelden en geluiden, zoals die toegepast worden in de reclamewereld.
Aan de slag met deze film?
Met de "Bekijk de film"-knop bovenaan deze pagina word je doorgestuurd naar de pagina van IDFA waar de film gratis te bekijken is met een Docschool account voor leraren. De documentaire sluit aan bij het leergebied Burgerschap, Mens en Maatschappij en bespreekt het thema globalisatie. Onderaan deze pagina is algemeen lesmateriaal beschikbaar van IDFA dat je kunt gebruiken bij het kijken van een documentaire in de klas. Deze les is geschikt voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
Regie: Erik Gandini Productie: ATMO Zweden 2003, 54 min
Thema | Globalisatie |
Filmkenmerken | 31-60 minuten |