Het is de droom van menig tiener: influencer worden. Het lijkt ook zo makkelijk. Je neemt elke dag een paar leuke filmpjes op, gebruikt wat slimme tags en de volgers, gratis goodies en het geld stromen binnen.
Maar schijnt bedriegt in dit als sprookje ingekaderde portret van de veertienjarige Leonie. Statistieken over de relatie tussen tieners en influencers – ‘48 procent voelt zich meer verbonden met idolen op sociale media dan met echte vrienden’ – voorzien Girl Gang van context. Aanvankelijk is de stemming in het Berlijnse gezin waarin Leonie opgroeit opgetogen, want het rossige meisje met het open sproetengezicht lijkt met haar spontane content goud te hebben aangeboord. Haar ouders werpen zich op als managers, maar terwijl de volgers met duizenden tegelijk toenemen, een gillende horde tienermeisjes Leonie overal volgt en de ene na de andere sponsor aanhaakt, neemt ook de druk en de stress toe.
Aan de slag met deze film?
Met de "Bekijk de film"-knop bovenaan deze pagina word je doorgestuurd naar de pagina van IDFA waar de film gratis te bekijken is met een Docschool account voor leraren. De film sluit aan bij het leergebied Burgerschap, Mens en Maatschappij, en de thema's mediawijsheid, familie en identiteit. Deze film sluit heel goed aan bij de huidige generatie, aangezien elke leerling wel een vorm van social media gebruikt. Bespreek voor het kijken klassikaal wat ze van social media influencers vinden, en hoe dit beeld is veranderd na het kijken van de film.
Susanne Meures Zwitserland 2022, 54 min
Thema | Familie, Identiteit, Mediawijsheid |
Filmkenmerken | 31-60 minuten |