Stacey woont samen met haar vader. Ze is bijna jarig. Voor haar verjaardag wil ze een heel groot cadeau. Maar kan haar vader dat betalen? In deze korte film over geluk en ongeluk speelt kleur een belangrijke rol.

Lesplan

  • Kijkopdracht voorafgaand aan de film: Welke aanwijzingen heeft de filmmaker verstopt? Let daarbij goed op de kleuren.

  • Vragen na afloop van de film: Wat is jullie opgevallen? [Stacey draagt steeds paarse kleding; haar vriendin draagt een rood jasje; de deur van het buurtcentrum is rood] Hulpvraag: Welke kleur wordt veel gebruikt in de film? Waarom zou dat zijn? [de kleur rood: het is de kleur van geluk]

  • Spel idee: Kinderen mogen op een groot vel hun eigen filmverhaal tekenen en hier aanwijzingen in verstoppen. Laat de kinderen eerst over de volgende vragen nadenken, deze verwerken ze vervolgens in hun tekening:

    • Over wie gaat de film? Waar speelt het verhaal zich af? Hoe voelt het personage zich?

    • Ze kunnen net als een filmmaker extra aanwijzingen in hun filmverhaal verstoppen die de kijker kan ontdekken:

      • Voelt het personage zich verdrietig? Teken bijvoorbeeld regen.

      • Is het in het bos? Teken bijvoorbeeld bomen.

      • Is het feest? Teken bijvoorbeeld slingers.

    Laat tekeningen aan elkaar zien en laat de anderen raden waar het verhaal over gaat, speurend naar aanwijzingen die de maker erin heeft verstopt.

  • Alle leeftijden

Dave Schram Nederland 2009, 15 min

Ga direct naar het lesmateriaal
Thema Familie, Arm / rijk
Filmkenmerken 6-30 minuten
Volg ons ook op:

Bekijk ook eens

Bekijk alle films
Volg ons op