Toen de hele wereldbevolking in quarantaine zat, hield de Keniaanse journalistiekstudent Elsa de moed erin met grappige videootjes die ze op Instagram plaatste.
In korte, gevatte monologen en met een aanstekelijke lach becommentarieerde ze de pandemie, steevast spelend met een zonnebril en luid krakend chips etend. Zulke pittige, goudeerlijke spot was precies waar men op dat moment behoefte aan had en Elsa groeide uit tot een instagramfenomeen. Ze amuseert zich met kleding passen in vintagewinkels of een potje schaken in het park – naast grappenmaker is ze ook schaakkampioen. In de voice-over vertelt ze over haar nieuwe identiteit als rolmodel voor grenzeloos zelfvertrouwen en de kunst van ‘jezelf zijn’, maar ook over de tol die ze daarvoor moet betalen.
Aan de slag met deze film?
Met de "Bekijk de film"-knop bovenaan deze pagina word je doorgestuurd naar de pagina van IDFA waar de film gratis te bekijken is met een Docschool account voor leraren. De film sluit aan bij het leergebied Burgerschap, Mens en Maatschappij en de thema's mediawijsheid en identiteit. In deze film geeft Elsa de leerling een kijkje in de wereld van een social media influencer, en wat hier allemaal bij komt kijken. Ze is oprecht en zegt precies waar alles op staat, maar brengt het ook met een vleugje humor, want ze wil tenslotte comedian worden.
Deze film is onderdeel van de IDFA Filmles: Korte films samen met de films Love, Dad en The Game. Deze les, geschikt voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, vind je onderaan de pagina. Ook is er een aansluitende LessonUp les over sociale media, feminisme en omgaan met kritiek. Deze les is geschikt voor leerjaar 3-6 van het voortgezet onderwijs, en mbo. Aan de hand van vragen en stellingen ga je met je leerlingen in gesprek over de documentaire.
Bij deze film is audiodescriptie beschikbaar voor kijkers met een visuele beperking. De audiodescriptie is te downloaden en af te spelen via de Earcatch app en synchroniseert automatisch met het geluid van de televisie of computer. Tijdens de pauzes in de dialoog beschrijft een voice-over visuele elementen uit de film zoals personages, gezichtsuitdrukkingen en plaatsbepalingen.
Regie: Julia Jansch Productie: Southern Point Pictures Distributie: The New Yorker Veerenigde Staten 2022, 15 min
Thema | Identiteit, Humor, Mediawijsheid |
Filmkenmerken | 6-30 minuten |