Film kijken en een betekenisvol gesprek starten
Samen een film bekijken waarin een persoonlijk verhaal of dilemma wordt vertelt, vormt een goed startpunt voor een betekenisvol gesprek. Zeker wanneer het gaat over onderwerpen die normaal niet zo makkelijk gedeeld worden. Het verhaal in de film vormt dan de aanleiding voor een gesprek waarin andere leerlingen ook uitgenodigd worden om hun verhaal te delen.
Als de film is afgelopen, is het vaak niet zo moeilijk om eerste reacties te krijgen van de leerlingen. Als leraar kun je andere leerlingen weer uitnodigen om daar op te reageren.
Kijk & vertel
Een set met vragen om het verhaal op gang te helpen, kan handig zijn. Daarvoor ontwikkelden Filmhub Noord, Noord-Holland en Midden Kijk & vertel. Dit is een gesprekstechniek gebaseerd op Visual Thinking Strategies. Als leraar krijg je met Kijk & vertel meer grip op het filmgesprek met leerlingen. Je leerlingen verbeteren (ongemerkt) vaardigheden zoals verwoorden en analyseren van hun waarnemingen. Bovendien zetten de vragen aan tot reflecteren op, en onderbouwen van, hun waarnemingen.
onze tip
Ben jij leraar? Vraag Kijk & vertel hier aan.
Als leraar zie je er op toe dat leerlingen op een veilige en respectvolle manier van gedachten kunnen wisselen. Dat leerlingen van elkaar horen hoe zij over een onderwerp denken, maakt veel meer impact dan wat jij als leraar hierover zou kunnen zeggen.
Voorbeeldfilm: Wolkenzusje
Haar oudere zus overleed toen Kess bijna vijf was. Als Kess naar de middelbare school gaat twijfelt ze. Moet ze haar nieuwe klasgenoten vertellen over haar overleden zusje? Vanuit dit filmverhaal kun je als leraar het gesprek met de klas persoonlijk maken. Vraag bijvoorbeeld wat leerlingen denken dat Kess voelt, en waarom. Wat zouden ze Kess willen meegeven als advies? Maak daarna het bruggetje naar de klas: is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt?
Hier vind je de gratis film + filmlesEen moeilijke boodschap vertellen door zélf film te maken
Onderstaande film is gemaakt door Jelmar, Kasper en Olav, leerlingen van OBS Het Slingertouw. De school deed mee in een proeftuin filmeducatie. Jelmar en zijn klasgenoten kregen les van filmmaker Mirjam de With: 'De leerlingen kregen de opdracht een lijst te maken van hun grootste wensen of hun grootste problemen. Vervolgens kozen ze daar één uit. Deze werkten ze uit in vijf scènes.'
Jelmar heeft kanker. Met deze film wilde hij laten zien hoe zijn behandeling in het ziekenhuis verloopt.
Andere voorbeelden van persoonlijke verhalen die moeilijke thema's bespreekbaar maken zijn de korte, zelfgemaakte films van The One Minutes Jr. Onderstaande film is een favoriet van de filmmaker, over jonge vluchtelingen in een kamp in de Jordaanse woestijn.