Waarom past filmeducatie zo goed in het IPC-onderwijs?
IPC is een lesaanpak voor het basisonderwijs die vaak wordt toegepast bij zaakvakken zoals aardrijkskunde, biologie, geschiedenis en creatieve vakken. Niet het 'doen', maar juist datgene wat de leerling gaat léren staat centraal in actieve en zinvolle lessen vanuit een overkoepelend thema (de IPC-unit).
Film in de IPC leercyclus
Elke IPC-unit wordt in een vast stramien doorlopen: de leercirkel. Die start met een enthousiast makende kick-off gevolgd door een kennisoogst, uitleg van het thema, actief onderzoek, verwerking van het geleerde en een feestelijke afsluiting. In elk van deze fasen is film een uitstekend middel om in te zetten: in de kennisoogst kun je kennis vergaren via documentaires, uitleg van het thema kan via vlogs, met stopmotion kunnen leerlingen het geleerde verwerken en de feestelijke afsluiting kan met een grootschalige lipdub.
Afbeelding: IPC Nederland
Filmlessen bij IPC-unit Tijdreizen
Deze filmlessen zijn ontwikkeld door filmmaker Mirjam de With.
Startpunt: Hoe zie jij eruit in het verleden?
Maak een foto van een leerling. Deze website (link hieronder) verandert de foto van de leerling in een historisch figuur. Kies bijvoorbeeld 'Hoe zou je eruit zien als een Viking', en de leerling verschijnt compleet met Viking-haardos in een Noors landschap. Er zijn ook keuzes voor andere historische tijden en figuren. Leuk om de kinderen te enthousiasmeren voor geschiedenis!
Verander jouw fotoKennisoogst: Pieter in de prehistorie
Bekijk de film Pieter in de prehistorie en bedenk zelf eens waar de voorwerpen om ons heen vandaan komen.
Naar de filmOnderzoek: Filmgeschiedenis
Laat de eerste foto zien die ooit is gemaakt en laat je leerlingen raden wat het is. (Het zijn daken, gefilmd vanuit het zolderraam door Nicéphore Niépce in 1826 of 1827. De sluitertijd voor een foto was toen nog 8 uren!) Toon vervolgens onderstaande 'film' uit 1878. Deze is gemaakt door 12 foto’s van een galopperend paard achter elkaar te zetten. Toen was onomstotelijk bewezen dat een paard in galop helemaal loskomt van de grond. Bovendien is hiermee ontdekt hoe je met foto's, bewegend beeld kunt maken.
First Film Ever (1878)> Hier vind je een kant-en-klare les filmgeschiedenis in het Engels waarin je meer te weten komt over de 'film' van het galopperende paard, en hoe de fotograaf met 12 camera's werkte. Bekijk het vooral om inspiratie op te doen: de feiten en ontdekkingen worden op een heel leuke manier gebracht. Je kunt dit als bron gebruiken voor jouw les of ervoor kiezen om ter plekke te vertalen voor de leerlingen.
Bekijk daarna deze film van de gebroeders Lumière uit 1895. Mensen liepen gillend weg uit de zaal omdat ze bang waren dat het tovenarij was.
Film gebroeders Lumière (1895)> De mensen die moedig genoeg waren om in de filmzaal te blijven, renden alsnog de zaal uit toen de trein uit de tweede film van de Lumière-broers op hen af kwam rijden.
Onderzoek: De eerste tijdreiziger
Een green screen en een computer waren er in 1896 nog niet. Toch zat er al wel special effects in film. Op de website van Eye vind je een korte filmles waarin je ontdekt hoe je elkaar kunt wegtoveren. Laat leerlingen elkaar daarna ook wegtoveren! En om helemaal in het thema te blijven: laat ze weer verschijnen in verkleedkleren uit het verleden.
Naar de filmtruc-les van Eye> Je hebt nodig: tablet met app iMovie, eventueel verkleedkleren.
Verwerking: Maak een historisch persoon die zichzelf voorstelt
Vraag de leerlingen in groepjes om een historisch persoon te kiezen. Laat ze een afbeelding googelen van deze persoon. Vraag de leerlingen een tekst te schrijven waarin deze persoon zichzelf voorstelt (wie ben ik, wanneer leefde ik, wat heb ik bereikt in mijn leven). Laat ze de foto uploaden in de ChatterPix Kids-app. De leerlingen tekenen een streepje waar de mond zit en spreken de tekst in 30 seconden in. “Ik ben...” Vertoon de films in de klas.
Hier vind je de app ChatterPix Kids> Je hebt nodig: tablet met app ChatterPix Kids, Google of Hello History voor het zoeken van info en afbeelding historisch persoon.
> Met de app Hello History AI chat kunnen leerlingen hun historische figuur kiezen en alle informatie rond deze persoon verkrijgen door hem of haar zelf te interviewen! Dat kan in het Nederlands, de eerste 15 gesprekken zijn gratis.
Afsluiting: Zelf tijdreizen
Laat de kinderen met behulp van greenscreen zelf tijdsreizen. Verdeel de klas in kleine groepjes, die elk een verhaaltje verzinnen van 5 scènes (zie hieronder).
> Je hebt nodig: green screen, tablet met app Green Screen by Do Ink, Google voor zoeken achtergronden uit het verleden, knutselmateriaal voor oude voorwerpen, verkleedkleren.
Verhaal in 5 scènes:
Introductie van de hoofdpersoon in de hedendaagse tijd. De hoofdpersoon heeft een probleem.
De hoofdpersoon vindt een voorwerp uit het verleden.
Dit voorwerp transporteert de hoofdpersoon naar het verleden (hiervoor gebruik je een greenscreen met een foto of tekening uit de gekozen tijd).
De hoofdpersoon komt iets of iemand tegen in het verleden en maakt iets mee.
De hoofdpersoon komt terug in heden met een oplossing voor het eigen probleem.
Bijvoorbeeld:
1) Jim hangt op de bank, Lies zegt dat hij echt moet bewegen omdat dat gezond is, maar Jim wil iPad kijken en chips eten.
2) Hij start een film en opent een zak chips. Tot zijn verbazing zit er een mini-dino in.
3) Jim lacht om de dino en steekt hem in zijn mond, ineens staat hij in een oerbos.
4) Er komt een grote T-rex aangerend (google filmpje op de greenscreen) en Jim zet het op een rennen. Uitgeput bedenkt hij zich dat de mini-dino nog in zijn mond zit, hij haalt hem eruit en gooit hem weg. Plof, hij staat weer hijgend en bezweet voor zijn eigen bank.
5) Lies komt weer binnen. “Wat goed, je hebt gesport! Wil je nu chips?” Jim rent gillend weg.