Filmscan: de eerste stap naar filmeducatie op school
Ontdek waar jouw school staat met de Filmscan
Hoe stevig staat filmeducatie op jouw school? Met de Filmscan breng je filmeducatie op jouw school in kaart en zie je waar de kansen liggen voor verdere ontwikkeling. Het is een praktische vragenlijst die inzicht geeft over de positie, kansen en ontwikkelpunten van jouw school rondom filmeducatie. De Filmscan wordt aangeboden via de regionale Filmhubs.
Waarom de Filmscan?
De Filmscan is méér dan een vragenlijst. Het is een stap om inzicht te krijgen in wat je school al doet op het gebied van filmeducatie en om je ambitie te bepalen. De Filmscan bestaat uit twee delen: het eerste deel geeft zicht op de huidige plek van filmeducatie op jouw school, in het tweede deel formuleer je de ambities voor de toekomst.
Zowel de school als de Filmhub krijgt een overzichtelijk rapport van de opgeslagen antwoorden. Dit biedt een helder startpunt: waar staat de school nu, waar liggen de ambities en hoe kan filmeducatie een structurele plek krijgen binnen het curriculum? Door de uitkomsten samen te bespreken met de Filmhub, kan een school gericht werken aan visieontwikkeling, professionalisering en het vinden en uitvoeren van een rijk aanbod van filmeducatie.
Achtergrond: onderzoek naar verankering filmeducatie in het onderwijs
De Filmscan is gebaseerd op het allereerste landelijke onderzoek naar filmeducatie, uitgevoerd onder leiding van Emiel Copini. De vragenlijst is doorontwikkeld tot een volwaardige methode, waarmee scholen een zelfevaluatie kunnen uitvoeren op filmeducatie.
Lees het onderzoekDe vijf pijlers van verankering in het kort:
Visie
De eerste pijler van filmeducatie is visie: is er op jouw school een gedeeld idee over de waarde van film? Dat kan variëren van een paar enthousiaste leraren tot een visie die is vastgelegd in beleid of de schoolbrede aanpak van cultuureducatie. Veel leraren staan open voor filmeducatie, maar ervaren drempels zoals tijdgebrek of gebrek aan kennis. Een visie helpt om film structureel een plek te geven op een school.
Aansluiting
De tweede pijler van filmeducatie gaat over hoe goed film aansluit bij de belevingswereld, ervaring en vaardigheden van leerlingen. Film kan veel betekenen in hun ontwikkeling; van cultureel bewustzijn tot kritisch en creatief denken. Er zijn leerlijnen en modellen die hierbij kunnen helpen, maar het gaat vooral om hoe jij als leraar film inzet om jouw leerlingen te raken en te activeren. Denk aan afstemming op niveau, aansluiting bij leerdoelen, en samenwerken met externe experts.
Programma
De derde pijler kijkt naar de plek van filmeducatie binnen het curriculum. Hoewel film in veel vakken kan worden ingezet, ontbreekt het vaak aan een structurele en zichtbare plek. Filmeducatie gebeurt nu meestal op initiatief van een leraar, als project of aanvulling. Er is weinig aandacht voor film als kunstdiscipline of creatief middel. Het is aan scholen om hier bewust keuzes in te maken, zodat film echt deel gaat uitmaken van het onderwijsprogramma.
Deskundigheid
De vierde pijler gaat over de kennis en vaardigheden rond filmeducatie die aanwezig en gewenst is in de school. Er is in Nederland geen opleiding tot filmdocent, waardoor expertise vaak versnipperd en onzichtbaar is. Veel leraren voelen zich onzeker over het geven van filmeducatielessen, vooral als het gaat om zelf film maken met leerlingen. Scholing en samenwerking met experts kunnen helpen om dit te versterken. Filmeducatie vraagt om een gedeelde basiskennis in het team en ruimte voor (na)scholing.
Samenwerking
De vijfde pijler kijkt naar hoe scholen samenwerken met partijen buiten de school, zoals culturele instellingen, regionale Filmhubs of lokale experts. Dergelijke samenwerkingen helpen om filmeducatie meer diepgang en continuïteit te geven. Denk aan excursies, gastlessen, of gezamenlijke projecten waarbij film vanuit verschillende perspectieven wordt benaderd. Door af te stemmen, kennis te delen en afspraken te maken voor de lange termijn, wordt filmeducatie minder versnipperd en beter ingebed in het onderwijs.
De Filmscan helpt te bepalen in welke scenario jouw school zich bevindt in de verankering van filmeducatie
De uitkomsten van de vijf pijlers zijn in samenhang te koppelen aan vier scenario’s die laten zien in hoeverre filmeducatie is verankerd binnen een school. We onderscheiden daarbij de volgende niveaus van verankering:
'niet' (scenario 1)
'ad hoc' (scenario 2)
'gestructureerd' (scenario 3)
'volledig verankerd' (scenario 4)
Benieuwd in welke scenario jouw school valt?
Wil je direct aan de slag met de Filmscan? Vul dan de Filmscan die past bij de regio van jouw school:
Noord (Friesland, Groningen, Drenthe) |
Noord-Holland |
Na het invullen van de Filmscan neemt de bijbehorende Filmhub contact met je op om de resultaten samen door te nemen.
Liever eerst contact met de Filmhub?
Vind jouw hub