Vier tips om je literatuurles te verrijken met film (Dag van het Literatuuronderwijs)

Leestijd ca. 3 minuten

Landelijk

Op de Dag van het Literatuuronderwijs (5 november 2024), georganiseerd door Passionate Bulkboek, draaide alles om dé vraag: hoe krijgen we Nederlandse jongeren weer aan het lezen? Wij brachten hier een frisse invalshoek: waarom zou je als docent Nederlands geen film gebruiken om literatuur tot leven te brengen? Samen met regisseur Sam de Jong, die momenteel werkt aan de verfilming van ‘Joe Speedboot’ van Tommy Wieringa, gaven we tips om film in te zetten voor motiverende literatuurlessen.

Heb je het evenement gemist? Geen probleem! Hieronder vind je vier praktische en creatieve ideeën om met ‘Joe Speedboot’ aan de slag te gaan in jouw klas.

1. Herschrijf een dialoog als filmscript

Laat je leerlingen een dialoog uit ‘Joe Speedboot’ tot leven brengen door deze te herschrijven voor film. Start met het hardop lezen van de originele tekst. Vraag vervolgens hoe zij de tekst zouden aanpassen: moet het directer, spannender, of juist luchtiger? Maak het extra uitdagend door een genre-opdracht: herschrijf de scène alsof ‘Joe Speedboot’ een actiefilm, romantische komedie of thriller is. Bespreek daarna samen hoe het taalgebruik verandert in de nieuwe context.

2. Breng Lomark tot leven: zoek de perfecte filmlocatie
Joe Speedboot’ speelt zich af in het fictieve Lomark, een typisch Nederlands dorp. Laat je leerlingen bedenken welke echte plaats daar op lijkt. Laat je leerlingen tekstfragmenten gebruiken om hun keuze te onderbouwen. Geef de opdracht een moderne twist: laat ze met Google Maps een locatie uitkiezen en hun keuze presenteren als ware ze een filmregisseur.

3. Experimenteer met filmische verteltechnieken
Fransje, de verteller van ‘Joe Speedboot’, is door een ongeluk verlamd en kan niet spreken, maar hij schrijft alles op. Hoe vertaal je zo’n unieke vertelstem naar film? Laat je leerlingen brainstormen over mogelijke technieken, zoals voice-overs, animaties of een creatieve soundtrack. Bonuspunten als ze een korte scène of storyboard maken om hun idee uit te werken!

4. Behouden of schrappen: de ultieme scènekeuze
Vraag je leerlingen welke scène uit de roman absoluut in de film moet komen en welke geschrapt mag worden. Laat ze dit beargumenteren: welke rol speelt de scène in het verhaal, en hoe sluit deze aan bij de belevingswereld van een hedendaags publiek? Dit is een mooie oefening in kritisch lezen én nadenken over adaptatie.

Met deze opdrachten leren je leerlingen niet alleen anders naar literatuur kijken, maar ontdekken ze ook hoe film en boeken elkaar versterken. Zo wordt lezen weer een avontuur!

Meer inspiratie voor boekverfilmingen vind je op de vakpagina Nederlands

Ga naar film- en lestips

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op
s