De MSA Filmacademie, Amsterdam: mavo, havo en vwo

Leestijd ca. 3 minuten

"De beroepsoriëntatie zorgt er voor dat het je blik op bepaalde studiekeuzes kan verbreden."

Film wint steeds meer terrein in het onderwijs. En het ziet ernaar uit dat de invloed van deze kunstdiscipline in de toekomst alleen maar verder gaat toenemen. Onder leerlingen is film dan ook razend populair en er is steeds meer belangstelling om zelfs buitenschools met film aan de slag te gaan. De MSA Filmacademie is hier een goed voorbeeld van.

Als we het adviesrapport van de werkgroep herziening vakkenstructuur kunstvakken mogen geloven dan krijgt film een vaste plaats binnen de bovenbouw vmbo, havo en vwo. Zoals ik eerder concludeerde in Kunstzone editie 3/2023, brengt de landelijke implementatie ervan voorlopig nog wel beperkingen met zich mee. We doen er daarom goed aan om te kijken naar good practices: scholen waar film al wel geïmplementeerd is, al dan niet buitenschools.

Binnenschools-buitenschools

De MSA Filmacademie is een buitenschoolse ‘filmacademie’ waar films worden gemaakt en vertoond. De bovenbouw leerlingen van de vier (VO) Montessorischolen in Amsterdam krijgen via dit project de kans zich te verdiepen in het maken van een korte speelfilm (van rond de 10 minuten) en de professionele filmwereld. De kosteloze academie is zo populair dat de selectie gaat op basis van een aanmeldingsfilmpje.

Het jaarprogramma begint met dat de deelnemers werken aan het worden van een hechte groep. De groep kent elkaar dan ook niet en bestaat uit leerlingen van verschillende klassen en van heel verschillende scholen – aan inclusiviteit werken vinden ze dan ook belangrijk. Om elkaar goed te leren kennen én te oefenen krijgen zij de opdracht om een trailer te maken van een zogenaamde film. Dit lijkt geslaagd omdat de deelnemers aangeven dat ze het een heel gezellige club vinden en bovendien nuttig aangezien ze ook goed leren samen te werken.

Beroepsspecialisatie

Na de introductiefase starten de leerlingen met het werken aan de film. Door middel van een goed systeem bepalen ze samen waar de film over zal gaan. Ze leren goed te organiseren en dat wordt ook als leuk beschouwd. Vervolgens kiezen ze een specialisatie die bij ze past: scenario schrijven, camera, regie, productie, production design of acteren. Een belangrijk doel van het totale programma is dan ook de beroepsoriëntatie.

Er komen professionals langs om te vertellen over hun beroep en om te coachen bij de film. Een van de docenten is Hidde Simons, acteercoach en filmmaker, en is goed in staat om zich in te leven in alle mensen die een bijdrage leveren aan een productie. Doordat hij een netwerk heeft in de filmwereld zijn er de afgelopen edities masterclasses geweest van professionals met de volgende beroepen: editor, acteur, regisseur, scenarioschrijver, production designer, cinematographer en producer. De leerlingen krijgen bovendien veel filmvoorbeelden te zien. Volgens een oud-deelnemer zorgt deze beroepsoriëntatie er mede voor dat het je blik op “bepaalde studiekeuzes kan verbreden”.

Gezamenlijk passie

De vier masterclasses per jaar zijn bovenop de standaard colleges die iedere dinsdag van 17u tot 19u gegeven worden door filmdocent Jasper Vreken, waarbij Hidde regelmatig aansluit voor de inkijk vanuit de professionele wereld. Het leuke en waardevolle aan de MSA Filmacademie is volgens Jasper dat leerlingen veel lol hebben en samen veel leren via een gemeenschappelijke interesse of passie voor film. Een oud-deelnemer kan dit ook beamen als pluspunt van de academie: “Het ontmoeten van andere mensen met dezelfde interesse en het leren samenwerken.”

Dat de deelnemers gemotiveerd zijn moge duidelijk zijn. De leerlingen investeren dan ook veel van hun eigen tijd in hun deelname. Volgens een oud-deelnemer betaalt deze investering zich zeker uit: “alle stress gaat uit je hoofd en je bent even creatief bezig.” En een extra motivatie is dat het programma wordt afgesloten met een gezamenlijke vertoning in de bioscoop! Kortom, het maken van korte speelfilm in het curriculum lijkt met de MSA Filmacademie een stapje dichterbij te komen.

www.msafilmacademie.nl

Meer Schoolportretten

Bekijk alle afleveringen waarin schoolleiders en leraren vertellen hoe zij lessen over film in het curriculum van hun school hebben ingepast.

Dit artikel is een uitgebreide versie van het artikel dat in de Kunstzone verscheen

Bekijk het oorspronkelijke artikel

Foto's in dit artikel © MSA Filmacademie.

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op