Filmedukaasje yn de Fryske Wike (of: Filmeducatie tijdens de Fryske Wike)
Er is gekozen voor een actieve en creatieve aanpak, waarbij leerlingen zich onderdompelen in film maken, vloggen en verhalen vertellen. De school richtte zich daarbij op de filmeducatievaardigheden creëren, onderzoeken en verwoorden. Voor de kleuters kwam daar nog het beleven van film bij.
Leerlingen gingen serieus en zelfstandig te werk tijdens de Friese filmlessen van filmmaker Nelly Zandberg. Er werd nagedacht over de filmpjes die de kinderen wilden maken om ze vervolgens écht vast te leggen op video. Met haar enthousiasme en deskundigheid wist Nelly - als ware aanjager - zowel leerlingen als leerkrachten te inspireren en mee te nemen in de mogelijkheden van film als expressiemiddel. In de onderbouw gaf cultuurcoach Roos Heesterbeek van Kunstkade de jongste leerlingen een speelse eerste kennismaking met film, helemaal in de sfeer van de Fryske Wike. Roos: 'Het was een prettige samenwerking met het team. Van tevoren houd ik er altijd rekening mee dat ik zelf iets voor de groepen moet bedenken, maar nu kwamen leerkrachten zelf met een idee. Daardoor waren ze extra enthousiast, en kon ik meer ondersteunen in de uitvoering. De juf had bovendien affiniteit met het onderwerp, waardoor ze een snelle vertaalslag kon maken.' Ook leraar Esme was onder de indruk van de ontwikkeling van de kinderen en wat ze zelf allemaal al konden.
De combinatie van taal, cultuur en film bood leerlingen een nieuwe manier om zich creatief uit te drukken en tegelijk hun Friese taalvaardigheid te versterken. Terugkijkend noemen de deelnemers het een geslaagde beeldende blik op de Fryske taal en cultuur. Esme vult aan: 'Voor de toekomst willen we filmeducatie laten aansluiten bij projecten, thema’s en vieringen. Daarnaast willen we teamtrainingen volgen en de basiskennis van leerkrachten op het gebied van filmeducatie versterken.'
'Maar waar begin ik dan?'
Tijdens deze proeftuin filmeducatie doken deelnemers in de vraag wat film ons allemaal kan leren. Welke vragen roept film zoal op bij (vak)docenten, leerkrachten en leerlingen? Hoe creëer je ruimte voor de nieuwsgierigheid van leerlingen? Onderzoeken doe je samen, en leren doe je van én met elkaar. De vragen van de leerlingen gaven richting aan dit proces.
" Ik heb geleerd met de kinderen. Het was voor mij net zo spannend als voor hen…"
filmmaker Nelly Zandberg
" Dit smaakt naar meer… Mijn wens is om in volle glorie het hele schoolteam te betrekken bij filmeducatie!"
Leraar Esme van obs De Twa Fisken
De kaarten bevatten sfeerbeelden van de proeftuin filmeducatie op De Twa Fisken. Ze zijn bedoeld voor andere scholen die willen starten met een proeftuin: als gespreksstarter, inspiratie en ter ondersteunen bij het opzetten van creatieve en betekenisvolle filmeducatie.
'Ik kan mijn ideeën tot leven brengen'
Filmeducatie raakt, prikkelt en maakt nieuwsgierig. Het kan leerlingen ontroeren, ontspannen én aan het denken zetten. Door samen naar film te kijken leren zij beelden te bevragen, perspectieven te herkennen en met een open blik naar de wereld te kijken.