In een proeftuin werken een leraar, filmmaker en proeftuinbegeleider van Filmhub Noord samen om een les, of lessenserie, te ontwikkelen die aansluit bij de vraag van de school. Zoals Sarbine schrijft: 'Tijdens dit hele proces hebben Erwin [ook leraar, red.] en ik geleerd hoe wij filmeducatie kunnen toepassen. Voor ons een uitdaging, maar ook voor onze leerlingen totaal onbekend.'
Filmeducatielessen in het praktijkonderwijs
In de lessen met de filmmaker gingen leerlingen aan de slag met het maken van een cultureel zelfportret. Voor Sarbine was het even wennen om een stap terug te doen en in de lessen die de filmmaker gaf aan haar leerlingen, te observeren. 'Aan het begin van het jaar hebben Erwin en ik veel geïnvesteerd in het groepsproces en tijdens de lessen [..] konden wij observeren hoe de groep onderling op elkaar reageert. Aan sociale flexibiliteit geen gebrek. Jeetje, wat deden deze 13 toppers het goed zeg. Iedereen vertelde zijn of haar eigen verhaal.'
Opbrengsten proeftuin
Terugkijkend zegt Sarbine: 'Na afloop realiseerde ik mij als docent dat het helemaal niet gaat om het eindproduct, maar om het hele proces dat wij samen hebben doorlopen. De leerlingen [..] baalden als een stekker dat het project proeftuin was afgelopen.'
'Leren kan op zoveel verschillende manieren. Alleen al door te kijken naar een film en door andere, open vragen te stellen ben je je meer bewust van wat je hebt gezien.'
Bovenstaande fragmenten zijn eerder gepubliceerd in Blos! magazine najaar 2024. Lees hier het originele stuk.