Uit de proeftuin: leerlingen van OJS De Petteflet experimenteren met animatie en filmrollen

Leestijd ca. 2 minuten

Kirsten Sikkema

Filmhub Noord

Meester Jasper en zijn leerlingen verdiepten zich niet alleen in de zeven continenten, maar maakten hierover ook educatieve animaties voor elkaar. Dat is eens iets heel anders dan 'gewoon’ een aardrijkskundeles.

Creatief, taal en muziek 

Jasper Eisses, leraar van groep 6/7/8 van OJS De Petteflet stapte er open in: ‘Ik was vooral nieuwsgierig naar filmeducatie binnen het onderwijs. Dus hoe kan je filmonderwijs inzetten binnen het programma dat wij hebben?’

In de proeftuin is Jasper gekoppeld aan filmdocent en beeldend kunstenaar Kitty Boon. Samen maakten zij de doelstellingen specifieker: verkennen hoe film maken vakoverstijgend binnen het programma van de school past, waarbij leerlingen mogen experimenteren met film, en zelfstandig ontdekken.

Leerlingen verkenden alle vaardigheden die komen kijken bij het maken van film

 

Zo gingen filmmaker, leraar en leerlingen te werk in de proeftuin 

  1. Plan maken 
    Met elkaar is besproken wat de kaders zouden worden van deze serie filmlessen. Ook de leerlingen hadden hierin een stem. (Hoelang willen we dat de film maximaal gaat duren? Op welke manier willen we de film presenteren? Met welk thema willen we werken zodat film maken vakoverstijgend binnen het programma van de school past? Met welke technieken en materialen? Wat willen de leerlingen en leerkracht leren?)    

  2. Onderzoeken 
    De leerlingen vormden groepjes en kozen een van de zeven continenten: Azië, Afrika, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Antarctica, Europa of Oceanië. Daar startte hun onderzoek. Van wat ze ontdekten, maakten ze een woordspin.  

  3. Schrijven 
    Met de woordspin gingen ze puzzelen aan een filmplan: een script met een verhaallijn. In het verhaal is er minimaal 1 gebeurtenis. (Handig: download het werkblad Filmverhaal bedenken onderaan deze pagina.)

  4. Ontdekken 
    Stapsgewijs ontdekten de leerlingen dat er bij film maken verschillende rollen nodig zijn. Zo ontstonden rollen zoals, licht en geluidtechniek, fotograaf, organisator, decorbouwer, etc.

  5. Experimenteren  
    Met de iPads van de film-maak-set van Filmhub Noord gingen leerlingen experimenteren en kleine oefeningen met stop motion en green screen uitvoeren.  

  6. Film maken 
    Aan de hand van de door hen geschreven verhaallijn maakten de leerlingen een animatie passend bij hun thema. Leerlingen gingen hierover met elkaar in overleg, en stelden hun plan ook wel eens bij. Ze hadden immers geëxperimenteerd met de verschillende mogelijkheden die animatie biedt, en daardoor nieuwe ideeën opgedaan. 

  7. Presenteren 
    In een kring hebben de leerlingen alle films bekeken. Na elke film hebben de filmmaker en leraar ze aangemoedigd om elkaar vragen te stellen en feedback te geven. 

" Tip: geef leerlingen de ruimte om verschillende onderdelen uit te proberen, en laat ze vrij in materiaalgebruik en filmlocatie."

Filmdocent Kitty Boon

Terugkijkend op de proeftuin 

Jasper: ‘Filmeducatie zit nog niet vast in het programma, maar het zit wel in mijn hoofd. Ik kijk nu op een andere manier met de kinderen naar filmpjes. We spelen filmpjes nog een keer af, dan pauzeer ik om hen een andere vraag te stellen – bijvoorbeeld: welke kleuren worden gebruikt en waarom zou de maker dat gedaan hebben?. Voor het kijken van een film ga ik van tevoren kijkvragen bedenken. Ook wil ik nadenken hoe ik het werken met stopmotion dit schooljaar weer terug kan laten komen.' 

Zelf ook aan de slag met een filmlessenserie gekoppeld aan een thema? Dit is de opzet die ze bij OJS De Petteflet hanteerden.

Werkblad Filmverhaal Bedenken (Eva Lenis) - Schrijf in 3 stappen een verrassend filmverhaal met een begin, een probleem en een oplossing.

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op