Tip 1: Koppel film aan mediawijsheid

Filmtip: De Veroordeling
Maak leerlingen bewust van fake news en de overtuigende kracht van bewegend beeld. Op het moment dat je film en mediawijsheid aan elkaar koppelt, wordt je les superrelevant en actueel.
Naar het lesmateriaalTip 2: Laat ze zien hoe mensen in elkaar zitten

Filmtip: To Bi or not to Bi
Een documentaire neemt leerlingen mee in een andere realiteit en toont daarmee een ander perspectief op de werkelijkheid. Daardoor begrijpen leerlingen beter hoe mensen in elkaar zitten en kunnen ze zich inleven in de keuzes die zij in bepaalde situaties maken.
Naar het lesmateriaalTip 3: Kies een mooie film over een actueel onderwerp

Filmtip: Onder het maaiveld
Actuele thema's als LBHTIQ+ en klimaatverandering lenen zich goed voor het bespreken aan de hand van film. Film brengt iets teweeg bij leerlingen, het lesmateriaal komt meer tot leven. Het is daarmee makkelijker dan 'uit het niets' beginnen.
Naar het lesmateriaalTip 4: Begin bij hun beleving

Filmtip: Kabam!
Verdiep je in de beleving van jouw leerlingen. Kies een film die bij hun identiteit en culturele achtergrond past. Leerlingen begrijpen: film gaat ook over mij. Je kunt dan ook complexere filmaspecten bespreken.
Naar het lesmateriaalTip 5: Vraag wat je opvalt en wat je hoort

Filmtip: Hallo Vriend/Hola Llamigo
Je bent al goed bezig als je vraagt: wat valt je op en wat hoor je? Korte gesprekken over bewust omgaan met bewegend beeld zijn heel waardevol.
Naar het lesmateriaalTip 6: Een kort fragment is al voldoende

Filmtip: Le Premier Pas
Geen tijd om de hele film met de klas te kijken? Toon enkele minuten, de trailer, of een spannende scène. Bedenk kijkvragen bij die scène en je bent er al. Of pak een korte film!
Naar het lesmateriaalTip 7: Werk met film aan spreek- & luistervaardigheid

Filmtip: In A Heartbeat
Kies een korte film waarin niet wordt gesproken en laat leerlingen opschrijven wat de gesproken tekst zou kunnen zijn. vraag ze in het Engels te vertellen: wat zie je, wat gebeurt er? Ze voelen zich dan echt betrokken bij wat ze zien.
Naar het lesmateriaalTip 8: Enthousiasmeer ze voor theorie

Filmtip: Champ
Bij de meeste docu's zie en hoor je de interviewer niet. Welke vragen werden er gesteld? En waarom wordt juist nu ingezoomd op het gezicht van de geïnterviewde? Zo behandel je theorie over open en gesloten vragen, doorvragen en non-verbale communicatie.
Naar het lesmateriaalTip 9: Geef betekenis aan geschiedenis

Filmtip: His Name Is My Name
Open een groter maatschappelijk gesprek door een film vanuit het makerschap te bespreken. Wie is de regisseur? Waarom maakte de regisseur deze film in deze tijd? Wat wil diegene laten zien?
Naar het lesmateriaal;Tip 10: Zet ze in de schoenen van de maker

Filmtip: Come Together
Als filmmaker maak je enorm veel keuzes. Je wilt dat leerlingen leren wat de invloed van die keuzes is op de kijker. Hoe is het verhaal opgebouwd? Hoe is van kleur, shots, kaders, settings, kostuums en montage gebruik gemaakt? Maar vooral: wat doet dat met je?
Naar het lesmateriaalTip 11: Laat ze zelf een filmpje maken

Laat ze een achtervolgingsfilmpje maken waarbij ze achter elkaar aanrennen, verschillende standpunten gebruiken en in de montage een spannend muziekje eronder plaatsen. Je verbaast je over de resultaten!
Leen gratis de Film-maak-setTip 12: Werk aan 21ste eeuwse vaardigheden

Stuur leerlingen op pad voor interviews. Laat ze zelf monteren. Ze zijn creatief bezig, tegelijkertijd leren ze om zichzelf te presenteren, te plannen, samen te werken, te communiceren met de wereld buiten school én ze ontwikkelen digitale vaardigheden. Met filmeducatie bereik je ook leerlingen die visueel zijn ingesteld, minder talig zijn en leren door te doen.
Leen gratis de Film-maak-set