Innocence

Het diepe leed dat Israëls gemilitariseerde maatschappij veroorzaakt bij haar jeugd. Verteld aan de hand van onder meer dagboeken, brieven en home video’s van jonge mannen en vrouwen die hun dienstplicht moesten vervullen.

Al op jonge leeftijd worden Israëlische kinderen voorbereid op de militaire dienstplicht vanaf hun 18e: drie jaar voor jongens, twee voor meisjes. Op de kleuterschool maken Zohar en zijn klasgenoten tekeningen van soldaten. Op de basisschool past de 10-jarige Ella militaire uniformen en krijgt ze een geweer in haar hand. Het zal slechts een paar jaar duren voordat ze zelf gevechtssoldaten zijn. Hoe die ervaring kan uitpakken, komen we te weten via dagboeken, brieven en home video’s van jonge mannen en vrouwen die het leger in moesten. We leren ze van heel dichtbij kennen – Ron, Doroni, Halil en anderen. Ze vertellen ons over hun dromen en angsten, hoe ze zichzelf troosten en moed inspreken. Hoe ze omgaan met het feit dat ze deel uitmaken van iets wat ingaat tegen alles wat ze willen en waar ze voor staan. Deze documentaire is extra aangrijpend door de sobere, onsentimentele aanpak.  

Aan de slag met deze film?

Via de “Bekijk de film”-knop bovenaan deze pagina wordt je doorgestuurd naar NPO waar deze speelfilm is te bekijken - hiervoor is wel een NPO Plus account nodig. De documentaire sluit aan bij de leergebieden Geschiedenis en Burgerschap, Mens en Maatschappij. Om de oorlog tussen Hamas en Israël te kunnen begrijpen, is het belangrijk om context van de situatie in Israël en Palestina te kennen. Het kijken van deze documentaire geeft de leerling meer inzicht in de huidige politieke situatie maar ook de gebeurtenissen in het verleden die hiertoe hebben geleid.

Onderaan de pagina vind je twee lesbrieven toegevoegd die in de les kunnen worden gebruikt vóór of na het bekijken van de documentaire tijdens de les.

- De eerste lesbrief, ontwikkeld door Mo Anouar en Stichting Bekijk 't, heeft als doel het faciliteren van een kritisch gesprek over het dagelijkse geweld in Gaza. Het richt zich op het bespreekbaar maken van de emoties van leerlingen, het stimuleren van een kritische houding tegenover media, en het herkennen van propaganda. Daarnaast beoogt deze lesbrief historisch besef te ontwikkelen voor een heldere context van het geweld en het creëren van een veilige klasomgeving waarin het bespreken van onrecht wordt geoefend.

- De tweede lesbrief, ontwikkeld door TerInfo van de Universiteit van Utrecht, benoemt een aantal overwegingen bij het bespreken van dit conflict. Daarnaast biedt het tips over hoe je de bespreking in de les kunt aanpakken. Verder zijn er vier soorten werkvormen ontwikkeld waarmee je op verschillende manieren aandacht kunt besteden aan de gebeurtenissen.

Guy Davidi Denemarken, Israël 2022, 100 min

Ga direct naar het lesmateriaal
Thema Koloniaal verleden, Migratie / vluchten, Oorlog / conflict / geweld
Filmkenmerken > 61 minuten
Volg ons ook op:

Bekijk ook eens

Bekijk alle films
Volg ons op