Martin Koolhoven tipt: films waarmee je kind filmtaal leert
Aan de hand van enkele filmfragmenten nam regisseur en cinefiel Martin Koolhoven de deelnemers mee in de subtiele codes die de regisseur toepast in zijn film. Daarvoor haalde hij voorbeelden uit drie zeer uiteenlopende films: een spaghettiwestern, een boksdrama en een romantische stomme film.
Paneldiscussie: kan het onderwijs leren van film?
Na afloop discussieerden Elroy Gramsbergen van Leon van Gelder, filmmaker Mirjam de With en mediadocent Esther Kroezenga. Ze waren het met elkaar eens dat jongeren op een heel andere manier naar film kijken. Esther: ‘Ik zie niet wat mijn zoon van 11 ziet in zijn YouTubeseries, maar tegelijkertijd mist hij veel dingen die ik weer zie. Jongeren kijken op een andere inhoud.’ Mirjam: ‘Jongeren kunnen heel snel snijden in gedachten en scenes, oudere mensen kunnen dat veel minder snel. Maar kinderen kunnen niet per se kritisch kijken. Ze hebben meer uitleg nodig om het te begrijpen, maar krijgen weinig begeleiding in hoe ze ernaar moeten kijken.’ Elroy: ‘Ze kijken met een eigen blik die nog niet zozeer is gekleurd door geschiedenis. Geef hen daarom kennis over hoe film tot stand komt en waar een filmmaker allemaal over nadenkt.’
Het Inspiratiecafé VO van 4 februari 2021 werd georganiseerd door Stichting Kunst & Cultuur en Forum Groningen voor Filmhub Noord.
Wil je op de hoogte gehouden worden van de Filmhub activiteiten?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.