Animator Eva Lenis deelt tips en tutorials Animeren: 'Begin met klooien'

Leestijd ca. 3 minuten

Kirsten Sikkema

Filmhub Noord

Als we Eva spreken zijn de data van de Filmfeesten bekend en kunnen de films worden ingezonden. Nu komen de tutorials van Eva natuurlijk helemáál goed van pas. Want er zijn genoeg leraren en leerlingen die graag een film zouden willen maken. Maar... hoe begin je als je nog nooit eerder met een camera en videobewerkingsapps hebt gewerkt?

Eva is animator en medewerker Educatie bij Forum Groningen. Ze begeleidt leraren in de proeftuinen filmeducatie en geeft lessen in animeren.

Wat haar meest gegeven advies is aan leraren die aan de slag willen met film in de klas? Eva: ‘Wees niet bang om de iPad in de groep te gooien en te kijken wat er gebeurt. Klooien is leerzaam, en wat kan er nou fout gaan? Anders dan bij wiskunde, heeft film meerdere mogelijke uitkomsten.’

Dat je als leraar de techniek of de apps (nog) niet kent, is niet erg. ‘Je kunt gewoon samen met je leerlingen ontdekken hoe het allemaal precies werkt. Acteer ook in de films mee. Denk mee, deel mee in de lol. En laat daarbij je perfectionisme los. Want het wordt nooit meteen perfect.’

Perfect?

‘Ik denk vaak terug aan die ene leraar die met mij een film maakte. Supertrots was ‘ie. Maar de film aan de leerlingen laten zien? Nee, want het was nog niet goed genoeg. Maar dat hoeft niet! Juist de imperfecties geven je iets om over te praten, en daardoor leer je met elkaar.’

Leren met elkaar

‘Laat leerlingen ook elkaars films bekijken nabespreken. Wat voelen of denken zij bij de film? Komt de boodschap die de makers hebben, goed over bij de kijkers? En hoe komt dat dan?’

Kaders

Leraren die bij haar aankloppen geeft Eva slechts twee kaders mee:

  1. Bepaal het thema (bijvoorbeeld: de tafel van 3)

  2. Formuleer een missie (bijvoorbeeld: maak de film zó leuk, dat je ‘m zelf zou willen zien)

Andere regels zijn niet nodig. Je wilt je leerlingen immers voldoende creatieve vrijheid geven om films over het thema te laten maken. De tafel van 3 wordt immers een stuk leuker met explosies, piratenschatten en dekzwabbers die zich supersnel vermenigvuldigen.

Stappenplan film maken à la Eva

  1. Bepaal het thema en de missie.

  2. Gooi een iPad de klas in. Klooien ehhh filmen maar!

  3. Editen.

  4. Testen met publiek (oftewel: laat de film zien aan de klas). Vraag wat zij zien, denken en voelen.

  5. Film aanpassen met de feedback.

  6. Trots zijn op het eindresultaat! Vergeet het niet te delen.

onze tip

Ben je leraar van groep 6, 7 of 8? Dan kun je de films van leerlingen inzenden voor het Filmfeest in jouw provincie. Zij zien dan hun eigen film in een échte bioscoop.

Eva over special effects: ‘Met animatie kan alles. Dus ook een explosie filmen. Ensceneer het op een kunstzinnige manier en laat je creativiteit de vrije loop.’

Eva: ‘Titels kun je ook animeren. Het toevoegen van titels aan je film is de finishing touch.’

En voor een snel-cursus editen in iMovie, heeft Eva deze tutorial gemaakt (piraten-stijl, arrrrr)

Leen een Film-Maak-set en ga aan de slag

De app iMovie staat ook op de iPadsets die je als leraar of filmdocent kunt lenen. Plus nog andere handige apps. En je kunt ze gratis van ons lenen.

Lees meer over de Film-maak-sets

Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op