Wie bepaalt eigenlijk welke films bewaard blijven en tot ‘klassieke meesterwerken’ worden uitgeroepen? Wat is het belang van een filmcanon en welke systemen en problemen schuilen er achter het samenstellen van een canon? Kunnen we het concept herdefiniëren en nadenken over een andere vorm, of meerdere vormen? En er voor zorgen dat onze (Nederlandse) filmgeschiedenis een caleidoscoop aan makers en films bevat, en niet voornamelijk werk van witte, mannelijke makers? Deze en meer vragen worden beantwoord tijdens Beeldbestormers - Fuck de canon! op zondag 7 april in het Ketelhuis, Amsterdam.
Beeldbestormers: Fuck de canon! | Amsterdam
Bestel ticket(s)Pazzanistraat 4
1014 DB, Amsterdam
Programma
De sessie wordt ingeleid door Maryn Wilkinson, universitair docent Media en Cultuur aan de UvA, gespecialiseerd in genderrepresentatie in film.
Daarna wordt een deel van Women Make Film (2022) vertoond, een epische roadtrip door de filmgeschiedenis bekeken aan de hand van het werk van grootse vrouwelijke filmmakers, en de iconische korte film The Cabage Fairy (1896) van een van de eerste vrouwelijke filmmakers in de geschiedenis; Alice Guy Blaché.
Na de vertoningen vindt er een talk plaats met Maryn Wilkinson en Fleur Speet, mede-oprichter van het schrijverscollectief Fixdit dat streeft naar meer diversiteit in de literaire wereld, onder andere in de literaire canon.
Beeldbestormers
Beeldbestormers is een samenwerking tussen Vrouwen in Beeld, het Ketelhuis en Point of View. Met dit programma duikt Beelbestormers in diverse thema’s rondom vrouwen in film dat verder wordt uitgediept. Ze vertonen films en organiseren nagesprekken om zo ingesleten mechanismen te bevragen, de blik te kantelen en te bespreken hoe het anders kan. Hoe hebben we van films geleerd om naar vrouwen te kijken? Op welke subtiele en (on)opzettelijke manieren gaat dat? En hoe werkt dat door in onze denkbeelden, maatschappelijke opvattingen en carrières? En vooral: hoe kan het anders?