Leerlingen kiezen een belangrijk persoon uit het verleden om die vervolgens te interviewen.
Tijdens de opdracht verplaatsen ze zich in een fictief personage en in de context van de desbetreffende periode. Op de groene achtergrond van het green screen plaatsen de leerlingen een achtergrond die past bij het boek of de film. Zo heb je in 90 minuten een uniek interview met Anne Frank in het Achterhuis!
Leerdoelen:
- Leerlingen weten na deze les het verschil tussen ‘open vragen’ en ‘gesloten vragen’.
- Leerlingen leren samen te werken met een duidelijke rolverdeling.
- Leerlingen herkennen het perspectief van waaruit een video is gefilmd.
- Leerlingen werken aan hun presentatievaardigheden.
Leerlingen les
Met deze les kunnen leerlingen klassikaal, maar ook zelfstandig aan de slag. De leerlingen kiezen een personage die ze vervolgens gaan interviewen voor een green screen. De groene achtergrond van het green screen vervangen de leerlingen voor een achtergrond die past bij het boek, de film of de tijd waarin de persoon leefde.
Klassikale les
Met deze les gaan leerlingen in twee- of drietallen een fictief interview filmen voor een green screen. Ze werken samen in drietallen, en leren samen te werken met een duidelijke rolverdeling.
De lessen zijn beschikbaar via LessonUp of als lesblad. Voor alle leergebieden gelden dezelfde lessen en lesbladen.