Montage - de illusies van Georges Méliès

Méliès was een echte pionier op het gebied van film. Hij bouwde niet alleen de allereerste filmstudio, maar hij experimenteerde ook met kleur (zie de ingekleurde versie van 'Le voyage dans la lune' hieronder) en verschillende montagetechnieken: zoals jumpcuts (waarbij twee shots zo achter elkaar worden gemonteerd dat het lijkt alsof iemand zomaar verdwijnt, verschijnt of in iets anders verandert) en crossfades (waarbij beelden over elkaar gelegd worden en langzaam overgaan van het ene in het andere, of in het zwart (een fade out).

Tegelijk zijn de films van Méliès echt een product van de tweede helft van de 19e eeuw en hebben ze overduidelijk hun oorsprong in het theater.

Verhalen over uitvinders die nieuwe manieren van transport verzinnen zijn een weerslag van het in Europa dan nog dominante geloof in technologische vernieuwing. En ook de reislust van witte Europese mannen die de wereld intrekken om fantastische locaties te ontdekken is een echt Romantisch motief.

Daarnaast zie je heel duidelijk de invloeden van de theatervormgeving uit de 19e eeuw, met veel aandacht voor de visuele elementen op het toneel. Filmisch gezien zijn scènes vaak niet meer dan tableaus, gefilmd vanuit 1 standpunt en een wijd kader (een totaalshot), alsof je naar een toneelstuk zit te kijken (in een aantal van zijn films zie je de acteurs aan het einde zelfs een buiging maken naar het filmpubliek.) Ook zitten de films van Méliès bomvol typisch 19e eeuwse theatrale (en explosieve) trucs.

Bekijk hier een video over het werk van Méliès.

Een reis naar de maan

Een van de bekendste films van Méliès is 'Le voyage dans la lune' uit 1902, over een groep astronomen die een expeditie naar de maan ondernemen.

Bekijk 'Le voyage dans la lune' (14 minuten)

Eerbetoon aan Georges Méliès: Hugo

In 2011 werd de film Hugo uitgebracht, een Amerikaanse eerbetoon aan de Franse filmpionier Georges Méliès van de Amerikaanse regisseur Martin Scorsese. In de film vertelt Méliès (Ben Kingsley) over zijn eerste filmproducties. Tip: Méliès bouwde de allereerste filmstudio. In dit fragment zie je hoe deze er uit moet hebben gezien!

Bekijk hier een fragment uit Hugo

Méliès en popmuziek

In 1996 bracht de Amerikaanse band The Smashing Pumpkins een muziekvideo uit, die duidelijk geïnspireerd was op het werk van Georges Méliès.

Ontdek de invloed van Méliès in 'Tonight Tonight'

Kunstgeschiedenis inspireert popartiesten

Niet alleen de films van Méliès dienen als inspiratiebron voor popartiesten. Videoclips zijn sinds de jaren 80 een rijke bron voor het (v/h)erkennen van stijlcitaten uit de kunst- en cultuurgeschiedenis. Als visueel aantrekkelijke backdrop, of om stereotypes rondom gender of het eurocentrische, witte perspectief op kunst en cultuur te bevragen.

Kijk hier voor vijf iconische videoclips

Volg ons op