Cinematografie - het natuurlijke licht van Satyajit Ray

Het natuurlijke licht van Satyajit Ray

Wat als je als maker geen toegang hebt tot dure lichtapparatuur? De Indiase filmmaker Satyajit Ray gebruikte deze beperking juist in zijn voordeel. Met natuurlijk beschikbaar (dag-)licht, of het licht van (straat-)verlichting, huis-tuin-en-keukenlampen en zelfs kaarslicht, gaf hij zijn films een heel eigen sfeer. Zijn films bewegen als het ware mee met het licht van de seizoenen, het klimaat en het weer, en beïnvloeden zo de wijze waarop de kijker het verhaal beleeft.

Ray over het belang van (natuurlijk) licht

Pather Panchali

Pather Panchali is het speelfilmdebuut van Satyajit Raj en speelt zich af in op het platteland in het noordoosten van India aan het begin van de twintigste eeuw. De film is een coming-of-age story, waarin het opgroeien van hoofdpersoon Apu op een lyrische manier wordt weergegeven. Veel scènes focussen zich op het verstrijken van de tijd en het leven van alledag, zonder noemenswaardige dramatische ontwikkeling. Zoals in een scène waarin de moessontijd zich aandient.

Bekijk hier een scène uit Pather Panchali

Volg ons op