Proeftuin filmeducatie in het speciaal onderwijs

Leerlingen van sbo Dr. Bekenkampschool en vso Liefland Dunk animeerden een walk cycle. De lessenserie uit de proeftuin filmeducatie in het speciaal onderwijs vind je hier.

Proeftuin filmeducatie op VSO Dunk

Maker Jelte van Lente werkte met leraren Niels (sbo de dr. Bekenkampschool) en Tessa (vso Liefland Dunk) samen in de proeftuin filmeducatie in Groningen. In de proeftuin zochten zij samen naar de betekenis van filmeducatie en de plek daarvan in het onderwijsprogramma. Ze maakten een korte lessencyclus waarbij leerlingen bewust keken naar film, en er was veel ruimte voor het experimenteren met een eigen animatie. 

De leerlingen hebben allemaal een eigen loopcyclus (walk cycle) gemaakt. Dat is een stop-motion waarbij elk frame een figuur in een andere moment van het lopen laat zien. Door de beelden achterelkaar te zetten, ontstaat de illusie van beweging.

Hieronder vind je een verkorte versie van de lessencyclus van Jelte, Niels en Tessa. Volg je nieuwsgierigheid en laat je inspireren door de proeftuinen van Filmhub Noord. 

Lessenserie: Animeer een walk cycle

Nodig:  

  • Werkblad van poppetje (zie download hieronder) 

  • Materiaal voor het versieren van de poppetjes en het maken de achtergronden. 

  • Splitpennen.

  • Groen A4-papier als green screen. 

  • Wit A4-papier voor achtergrond. 

  • Kartonnen stroken als geleiders voor het filmen van de achtergronden.

  • IPads met de apps Stop-motion-studio en Imovie (leen bijvoorbeeld de Film-maak-set van Filmhub Noord). 

" Ik ben trots op het doorzettingsvermogen van de leerlingen. Wat ze bij andere vakken soms niet lukt, lukte nu wel."

Niels, leraar sbo de dr. Bekenkampschool

Les 1: Loopcyclus (walk cycle) & greenscreen 

  • Het papieren poppetje (werkblad) is nu kaal. Laat leerlingen het poppetje aankleden met een materiaal naar keuze. Bijvoorbeeld als hun alterego, of als een superheld, popster, halloween-karakter. Een ander thema of vrije opdracht kan ook.  

  • Tip: bouw een statief van een stapel boeken. 

Les 2: Achtergrond maken 

  • Kijk samen eens heel bewust naar achtergronden van animaties. Bekijk bijvoorbeeld Undiscovered of Florigami. Wat zie je? Welk verschil zie je in voorgrond en achtergrond? 

  • Leerlingen maken een achtergrond op een liggend A4-papier.  

Les 3: Achtergrond animeren 

  • Leerlingen leggen hun achtergronden vast in Stopmotion studio

  • Tip: schuif de landschappen langs de kartonnen geleiders. Het zijn een soort liniaaltjes die ervoor zorgen dat je de beweging van de achtergrond recht houdt. 

  • Nu leg je in iMovie de animatie van het poppetje, over de film van de achtergrond. 

Première van alle walk cycles (vieren met popcorn!)

Hoe werk je aan de filmvaardigheden?

  • Beleven: maak van de presentatie de ultieme filmervaring, in het filmtheater of op een speciale manier op school.

  • Verwoorden: leerlingen zien verschillende filmfragmenten. Geef ze vooraf vragen mee: Wat zie je? Wat hoor je?

  • Onderzoeken: gebruik de filmfragmenten om te ontdekken hoe de achtergronden zijn gemaakt.

  • Creëren: leerlingen worden als maker aangesproken en geven hun eigen walk cycle vorm.

  • Reflecteren: in deze proeftuin lag het zwaartepunt heel bewust op het maken en onderzoeken van film. Wil je met jouw leerlingen ook werken aan de vaardigheid reflecteren? Kijk deze video over Reflecteren voor inspiratie.

" Ik heb ontdekt dat filmeducatie echt bijdraagt aan het leerproces van leerlingen. Vooral dat je leerlingen op een andere manier laat kijken naar dingen en dat je door filmeducatie een andere vorm van intelligentie aanspreekt."

Tessa, leraar vso Liefland Dunk

Volg ons op
s