Deel 1: Animatie centraal
Leerlingen leren dat film een optische illusie is. Want, eigenlijk bestaat bewegend beeld uit 25 foto’s per seconde. Omdat ons oog maar 12 foto’s per seconde kan onderscheiden, lijkt het alsof het beeld beweegt. Met deze kennis gaan leerlingen zelf een stopmotion animatiefilm maken.
Deel 2: Dramatische structuur filmverhaal
Aan de hand van documentaires kijken leerlingen naar de dramatische structuur van filmverhalen. Hoe is een goed verhaal opgebouwd? Wat krijgt de kijker verteld in het begin, midden en eind? Waarom moet een interessante hoofdpersoon altijd een probleem of een wens hebben? De leerlingen leren verhalen vertellen en gaan vervolgens zelf aan de slag: ‘Stel dat er een documentaire over jouw leven gemaakt wordt, waar zou die docu dan over gaan?’
Deel 3: De invloed van het camerastandpunt
Hoe heeft het camerastandpunt invloed op het verhaal in een fictiefilm? En hoe leidt de filmmaker op die manier de blik van de kijker? Ook leren de leerlingen over acteren en subtekst. Bijna nooit zegt iemand letterlijk wat diegene écht bedoelt. In de laatste opdracht verfilmen de leerlingen in groepjes een scène waarbij zij gebruik maken van al deze technieken.
Op iedere basisschool leren we lezen en schrijven. Maar vraag eens aan leerlingen hoeveel schermen zij thuis hebben om films op te kijken, en het wordt al snel duidelijk dat kinderen gemiddeld per dag meer beelden zien dan boeken. Toch leren zij maar weinig over het ABC van beeld. Daar brengt deze driedaagse methode verandering in.
Over de proeftuin
In de provincies Drenthe, Friesland en Groningen begeleidt Filmhub Noord proeftuinen filmeducatie. In een proeftuin werken scholen, aanbieders van filmeducatie (bijv. filmmaker, -docent, -theater of -festival) en een van de steuninstellingen in Filmhub Noord samen. De vraag van de school is leidend, doel is om samen filmeducatie een stevige plek in het onderwijs te geven.