Eva van Barneveld
Wie ben je?
Ik ben Eva (33 jaar) en ben verhalenmaker. In video en audio leg ik op een levendige manier (documentaire)verhalen vast die me raken, over mensen die me boeien, ontroeren, verbazen of verwonderen.
Wat is je leukste leservaring tot nu toe en waarom? Wat gebeurde er?
Mijn leukste leservaring tot nu toe was het terugkijken van het resultaat met een klas. Het maakt niet uit of het maar een minuut is. Het is super spannend, ze moeten keihard lachen en ze ervaren dat ze dit helemaal zelf kunnen maken!
Wat kan een school verwachten als ze met jou in zee gaan?
Een energieke, positieve les of lessenreeks, waar voor iedere leerling wat in zit. Ik stimuleer creativiteit en eigen ideeën, maar laat de groep niet zwemmen. Daarnaast kan ik vanuit mijn eigen ervaringen over mijn vak vertellen en vind ik het leuk om documentaire elementen toe te voegen aan de filmles.
Jelte van Lente
Wie ben je?
Ik ben Jelte van Lente, beeldend kunstenaar en filmmaker. Mijn werk bestaat uit tekeningen en korte films, en speelse, onderzoekende combinaties van de twee. Alle verschillende aspecten van het leven die niet concreet zijn, waarvoor we soms geen woorden hebben, die kan je zichtbaar maken in kunst. Dat maakt het voor mij zo interessant en spannend.
Wat is je leukste leservaring tot nu toe en waarom? Wat gebeurde er?
Als leerling is de mooiste ervaring die ik heb gehad de ruimte te krijgen om dingen uit te proberen, en op deze manier te ontdekken welke manier van maken het beste bij mij past. Als docent zijn de mooie momenten als ik merk dat ik een leerling of workshop-deelnemer deze ervaring kan geven.
Wat kan een school verwachten als ze met jou in zee gaan?
Het woord docent roept bij mij een beetje weerstand op omdat het een autoriteit suggereert, die ik niet wil hebben. Ik kom in een groep of klas als kunstenaar en hoop de vaardigheden die ik door de jaren heen vergaard heb door te geven. Dit zijn praktische dingen, of trucjes, handigheidjes, maar ook dingen die het praktische overstijgen zoals: durven spelen, eerlijk zijn tegen jezelf, kwetsbaar durven zijn, krachtig durven zijn, alles onderzoeken wat in je leeft.
Menno Boersma
Wie ben je?
Ik ben Menno Boersma, door mijn opleidingen, ervaring en liefde voor het vak mag ik mezelf schrijver en (bewegend) beeldmaker noemen. Daarnaast ben ik veel actief op scholen om lessen te geven en met leerlingen film te maken. Als beeldmaker ben ik vooral actief in documentaire, film, portretten en voedsel fotografie. Ik heb naast het filmen ook een grote passie voor Crossfit en voeding.
Wat is je leukste leservaring tot nu toe en waarom? Wat gebeurde er?
Ik heb veel mooie ervaringen inmiddels, wat ik altijd het leukste blijf vinden is dat de leerlingen zo snel iets oppakken en met de handvatten die je ze bied hun eigen draai geven aan een opdracht. Dat de creativiteit wordt geprikkeld en ze binnen de regels zichzelf durven te uiten. Die momenten zijn mooi en zie ik het liefst terug tijdens de lessen en in hun resultaten.
Wat kan een school verwachten als ze met jou in zee gaan?
Een filmmaker in de klas die veel geduld heeft, een beetje gevoel voor humor, maar vooral een gebalanceerde les. Zowel theorie als praktijk als daar de wens naar is. Ook het kijken en bespreken van film is een optie. Verder kun je denken aan: interviewtechnieken, het maken van een film of een korte sketch/scene. Er is veel mogelijk, leuk en leerzaam is het sowieso.
Olivia d’Cruz
Wie ben je?
Ik ben een kunstenaar uit Goa en ik woon momenteel in Groningen. Ik gebruik films, animaties, sculpturen en prentkunst om ontmoetingen tussen landschappen, mensen en andere dieren te documenteren. Ik geef regelmatig workshops op middlebare scholen en AZC's in de provincie. Dit zijn meestal stop-motion workshops en die probeer ik te verbinden met ecologische thema's.
Wat is je leukste leservaring tot nu toe en waarom? Wat gebeurde er?
Een van mijn favoriete lesmomenten was tijdens een stopmotion workshop in Emmen, waar de oudere kinderen vrijwillig de jongere hielpen bij het maken van hun animaties. Het begon de hiërarchieën van een klaslokaal uit te wissen. Van de kinderen heb ik zelf veel geleerd over samenwerken.
Wat kan een school verwachten als ze met jou in zee gaan?
Tijdens mijn workshops laat ik graag ruimte voor wat experimenteren en fouten maken. Ik gebruik graag materialen die thuis gemakkelijk te vinden zijn, bijvoorbeeld karton om maskers te maken, zodat de deelnemers de workshop thuis kunnen herhalen.
Frank Hitman
Wie ben je?
Ik ben Frank, ik werk bij Slieker Film in Leeuwarden als educatiemedewerker. Daarnaast sta ik voor de klas als vakdocent op verschillende basisscholen in Friesland. Ik geef Chinees en Film. Dit doe ik als invaller voor 1 dag of als onderdeel van een langer lesprogramma. Zoals bijvoorbeeld de plusklas.
Wat is je leukste leservaring tot nu toe en waarom? Wat gebeurde er?
De beginnende puber die 's ochtends roept dat hij niet mee op reis wil naar China (ROTLAND!), en me dan aan het einde van de dag nog even komt bedanken voor de mooie reis. Of het faalangstige jongetje, die het al maanden had vertikt om het Chinees schrift zelfs maar open te doen en het dan uiteindelijk toch doet en zichzelf dan helemaal verliest in Chinese kalligrafie. Het dyslexische meisje, dat helemaal opbloeit als ze erachter komt dat ze bij het leren van Chinese tekens juist heel veel voordeel had aan haar beelddenken. Vooral als haar klasgenoten bij haar aankloppen voor advies, zie ik haar plots opbloeien.
Wat kan een school verwachten als ze met jou in zee gaan?
Geen school en geen groep is hetzelfde. Door mijn ervaring op zoveel verschillende scholen, kan ik vaak in een oogopslag zien welke benadering realistisch of zinvol is voor een bepaalde groep. Het is mijn passie om betekenis te vinden voor kinderen in onverwachte onderwerpen. En ik vind het heerlijk om te roeien met de riemen die ik heb.
Willem Wiers
Wie ben je?
Mijn naam is Willem Wiers en ik ben eigenaar van Jouwschoolfilm.nl.
Jouwschoolfilm is gespecialiseerd in het filmen van afscheidsmusicals en eindpresentaties van dans-en theaterscholen. Sinds 2019 zijn we ons ook meer gaan richten op het maken van afscheidsfilms met groepen 8. En vanaf 2023 willen ons aanbod uitbreiden met het verzorgen van workshop en lessen op het gebied van filmeducatie.
Wat is je leukste leservaring tot nu toe en waarom? Wat gebeurde er?
Om leerlingen zoveel mogelijk te betrekken bij het maken van hun film vraag ik ze vaak om te helpen bij het filmen tijdens een filmdag. Dat vinden ze vaak erg spannend en soms biedt maar een enkele leerling zich schoorvoetend aan. Maar meestal zie je gedurende de dag dat enthousiasme groeien en melden zich steeds meer leerlingen of ze ook toch ook iets kunnen doen. En het allermooiste is wanneer de leerlingen het na verloop van tijd eigenlijk bijna helemaal overnemen, daar word ik dan echt blij van!
Wat kan een school verwachten als ze met jou in zee gaan?
Bij het maken van een afscheidsfilm staat bij mij het proces van het samen maken van een mooie film voorop. Hiervoor zijn plezier, ontdekken, proberen èn leren de belangrijkste ingrediënten.
Heldere communicatie en duidelijke transparante prijzen vind ik belangrijk.