Hoe verrijk je burgerschapsonderwijs structureel met filmeducatie? OBS de Bongerd en interconfessionele basisschool Kla4 in Leusden doen dit met korte films. Bij elk burgerschapthema van de scholen (bijv. identiteit, diversiteit, digitaal samenleven, solidariteit, duurzaamheid) kijken leraren van groep 1 t/m 8 schoolbreed iedere periode tussen de vakanties een korte film met de leerlingen en gaan er daarna over in gesprek, aansluitend op de kerndoelen burgerschap.
Tijdens een teamtraining van Filmhub Midden en Taartrovers hebben de leraren ideeën opgedaan hoe ze met de leerlingen over de film een leergesprek bij burgerschap kunnen voeren. Filmhub Midden heeft per periode korte films aangeleverd, voorbeeldvragen opgeschreven en de aansluiting op de kerndoelen burgerschap voor de leraren zichtbaar gemaakt.
Zie hieronder in pdf een voorbeeld van films bij de thema’s identiteit & diversiteit die deze scholen kijken, voorbeeldvragen bij de films om het leergesprek burgerschap op gang te brengen en hoe de films aansluiten bij de kerndoelen burgerschap.
Waar vind je deze en andere korte films? Kijk in de filmdatabase voor het onderwijs.