Verhalen van Buiten naar Binnen | lesidee film & burgerschap (po 1-8)

Haal verhalen van buiten naar binnen toe en verrijk het wereldbeeld van jouw leerlingen!

Hoe verrijk je burgerschapsonderwijs structureel met filmeducatie? OBS de Bongerd en interconfessionele basisschool Kla4 in Leusden doen dit met korte films. Bij elk burgerschapthema van de scholen (bijv. identiteit, diversiteit, digitaal samenleven, solidariteit, duurzaamheid) kijken leraren van groep 1 t/m 8 schoolbreed iedere periode tussen de vakanties een korte film met de leerlingen en gaan er daarna over in gesprek, aansluitend op de kerndoelen burgerschap.

Tijdens een teamtraining van Filmhub Midden en Taartrovers hebben de leraren ideeën opgedaan hoe ze met de leerlingen over de film een leergesprek bij burgerschap kunnen voeren. Filmhub Midden heeft per periode korte films aangeleverd, voorbeeldvragen opgeschreven en de aansluiting op de kerndoelen burgerschap voor de leraren zichtbaar gemaakt.

Zie hieronder in pdf een voorbeeld van films bij de thema’s identiteit & diversiteit die deze scholen kijken, voorbeeldvragen bij de films om het leergesprek burgerschap op gang te brengen en hoe de films aansluiten bij de kerndoelen burgerschap.

Waar vind je deze en andere korte films? Kijk in de filmdatabase voor het onderwijs.

Waarom filmeducatie & burgerschap?

Filmeducatie en burgerschap sluiten goed op elkaar aan omdat film een krachtig medium is om sociale en maatschappelijke kwesties te verkennen, te begrijpen en te bespreken. Filmverhalen vormen een toegankelijke manier om kinderen onder te dompelen in andere culturen, tijdperken en standpunten. Ze bevorderen empathie en begrip tussen mensen en culturen en bieden een vaak intieme of ongebruikelijke kijk op de ervaringen van een ander. In een filmgesprek leren kinderen onder meer om een persoonlijke en onderbouwde mening te verwoorden, en om te luisteren naar de denkbeelden van anderen.

Directeur OBS De Bongerd

Wij kijken met een goed gevoel terug op de studieochtend van Filmhub Midden. Het was mooi om te zien hoe betrokken het team was en deze manier van filmeducatie is precies wat we voor ogen hadden. We zijn echt heel blij met al het voorwerk dat Filmhub heeft gedaan. We hebben filmeducatie inmiddels opgenomen in onze themamatrixen, zodat film in elke themaperiode echt structureel mee kan in het burgerschapsonderwijs. Super waardevol!

Leraar po

"Film in de klas zorgt voor een breder wereldbeeld, waardoor je respectvoller omgaat met verschillen. Thuis kijken kinderen ook film. Maar door samen met klasgenoten te kijken, kun je erover napraten. Wat heb je gezien, gehoord en beleefd? Het blijft niet bij je eigen ervaring. Je ontdekt het perspectief van een ander en dit verbreedt je horizon. Filmeducatie kan goed bijdragen aan burgerschap. Denk bijvoorbeeld aan communiceren met beeld, je eigen emoties en die van anderen leren begrijpen en openstaan voor andere meningen en gebruiken."

Lesmateriaal

Zie hieronder bij diverse thema's de voorbeeldfilms. Ook vind je er voorbeeldvragen bij de films om het leergesprek burgerschap op gang te brengen en hoe de films aansluiten bij de kerndoelen burgerschap.

Volg ons op
s