Proeftuin: Non-Stop Stop-Motion | po, De Toekomst (Dronten)

Leestijd ca. 5 minuten

Maren

Filmhub Midden

Hoe maken we de lessen stop-motion filmmaken zo betekenisvol mogelijk voor de leerlingen? En hoe zorgen we dat de vaardigheden, die zijn aangeboden bij leraren tijdens de teamtraining, ook echt worden toegepast in de klas?

Deze proeftuin begon met een training Media & Film vanuit de Meerpaal, de cultuurbemiddelaar in gemeente Dronten. De leraren van kbs De Toekomst kregen de kans zich te verdiepen in filmeducatie en maakten onder andere kennis met de applicatie Stop Motion Studio.  Maar hoe zorgen we ervoor dat de vaardigheden die zijn aangeleerd tijdens de teamtraining ook echt worden toegepast in de klas? En hoe maak je als school  lessen stop motion zo betekenisvol mogelijk voor leerlingen?

De leerlingen zijn als eerst zelf stop-motion gaan beleven. Alle klassen vanaf groep 3 hebben in de prachtige filmzaal in De Meerpaal de animatiefilm Knor gekeken. Een week later kwam Knor-regisseur Mascha Halberstad zelf langs op school voor een masterclass stop-motion aan groepen 6, 7 en 8. Leerlingen leerden meer over het maakproces, konden al hun vragen stellen en mochten zelfs de echte poppen uit Knor bekijken en vasthouden.

" Ik vond het vetste dat we die poppen mochten aanraken. Ze waren heel zwaar en ik vond het echt een mooi kunstwerk!"

Faris (leerling De Toekomst)

In de weken erna zijn de leerlingen zelf aan de slag gegaan met het maken van stop-motion. Onder begeleiding van filmdocent Linda Dekker gingen de leraren in groepen 3 tot en met 8 in diverse vormen aan de slag met stop-motion.

Best practice

Met een bezoek aan een filmtheater en een filmprofessional in de klas, komt een project echt tot leven voor zowel de leraren als de leerlingen. Je zag in deze proeftuin door het bezoek aan de film Knor in een mooie filmzaal, de masterclass van filmmaker Mascha Halberstad én de begeleiding van een filmdocent, dat ook de leraren echt enthousiast werden om aan de slag te gaan met film. Daarnaast is het met de begeleiding van een ervaren filmdocent laagdrempeliger voor leraren om film te maken.

Achtergrondinformatie en partners
De lessen zijn doorontwikkeld uit het project Mediakunst en Techniek van partners FleCk, De Kubus en De Meerpaal. In dit driejarige project onderzochten basisscholen De Tjotter, Het Mozaïek en De Windroos samen met FleCk en de lokale partners De Meerpaal en Kubus de mogelijkheden van mediakunst in de context van techniekonderwijs. Wil je meer weten over deze Proeftuin? Neem contact op met Lukas. Wil je meer weten over onze andere Proeftuinen? Bekijk ze hier.

Meer weten over de film Knor?

Knor

Mascha Halberstad (2022) - 72 minuten

po | natuur/dieren, voedsel(-industrie), boekverfilming

  • Let op met kinderen tot 6 jaar
  • Angst
Naar de film
Deel artikel op

Bekijk ook eens

Bekijk alle artikelen
Volg ons op