Leerlingen hebben dagelijks te maken met beelden die op hen afkomen via verschillende kanalen en met de toegankelijke techniek van vandaag de dag is het manipuleren van deze beelden gemakkelijker dan ooit.
Samen met leraren burgerschap, ckv en filmdocenten is er op twee verschillende scholen een lesidee getest om leerlingen kritisch te leren kijken naar welke beelden echt en welke beelden nep zijn. En hoe leren ze dit het beste? Door het zelf te doen!
Leerlingen gaan aan de slag met het manipuleren van beelden door middel van verschillende soorten shots en AI. De resultaten verpakken ze in een nieuwsuitzending.
Je kunt de les laten verzorgen door een externe filmdocent of, als je zelf al enige ervaring hebt met AI tools, zelf met de werkvorm aan de slag. Je kunt de lessen op verschillende manieren aanbieden. De opzet voor een lessenserie van 6 lessen en presentatie zijn hier te vinden.
Dit lesidee is tot stand gekomen met Revius Wijk, Collage, Pro Almere en filmdocent Sammie de Vries.